Jobber med flere løsninger
«Havila Capella» ved kai syd i Honningsvåg i desember, jomfruturen.

Jobber med flere løsninger

«Havila Capella» seilte ikke på rundturen i påsken.
Havila
Raymond Elde
Publisert : 19.04.2022 20:00

«Havila Capella» ble tatt midlertidig ut av drift torsdag 14. april etter at forhold ved selskapets finansiering medfører at skipets forsikringer rammes av sanksjoner mot Russland.

«Havila Capella» er finansiert gjennom et leasingselskap i Hong Kong. Selskapet er eiet av det russiske selskapet GTLK som igjen er eiet av Transportministeriet i Russland. Fram til 24.02.22 var GTLK et stort og velrennomert finansieringsselskap med virksomhet verden over.

Da Havila Kystruten tok over «Havila Capella» fra Tersan-verftet ble den formelle eier et GTLK-eid selskap i Hong Kong. Til tross for det, så er skipet i regnskapsmessig og skattemessig forstand et norsk skip og skatteobjekt.

Forsikringer dekker også ansvar Havila Kystruten har som følge av internasjonale konvensjoner som Norge har knyttet seg til. Det gjelder også ansvar som påligger den formelle eier. Derfor rammes disse forsikringsdekningene av sanksjoner mot Russland. Uten disse forsikringene kan skipet ikke seile.

Havila Kystruten arbeider langs alle tenkelige kanaler for å finne en kortsiktig løsning for å få «Havila Capella» i drift igjen så raskt som mulig. En kortsiktig løsning krever etter selskapets vurdering medvirkning fra norske myndigheter i forhold til sanksjoner mot Russland, melder Havila i en pressemelding.






Annonse:
https://www.nordkapp.kommune.no/
Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS