
Sosiale medier inspirerer unge til tur
Én av to unge motiveres til turer i naturen av sosiale medier, viser nye Ipsos-tall. Stadig flere eldre finner også turinspirasjon på Facebook og Instagram.
--Ingenting er bedre enn om skjermene vi tilbringer så mye tid foran, også kan motivere folk til å komme seg opp av sofaen og ut i naturen, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv, i en pressemelding.
Norsk Friluftsliv har tatt initiativ til den ferske Ipsos-undersøkelsen.
Tallene viser at hele 52 prosent av de mellom 15 og 24 opplever at sosiale medier inspirerer dem til å gå på tur eller bedrive annet friluftsliv. Instagram er inspirasjonskilde nummer en, men også Facebook, Snapchat og TikTok nevnes av flere.
Turgåere i Nordkapp bruker sosiale medier aktivt. Mange bilder fra Nordkapp-naturen ligger på Facebook.com og Instagram.
Hele 20 prosent av de på 60 år og oppover sier at sosiale medier motiverer dem til tur. Da det samme spørsmålet ble stilt i 2020, var tallet 12 prosent. I denne aldersgruppen er det på Facebook man finner mest turinspirasjon.