En av Europas største miljøoppgraderinger
«Richard With» er nå på Mykelbust Verft. (Foto: Myklebust Verft)

En av Europas største miljøoppgraderinger

Tre av de syv kystruteskipene vil bli gjort om til hybridskip med store batteripakker.
Hurtigruten
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 27.02.2022 09:45

Hurtigruten Norge har nå startet en av Europas største miljøoppgraderinger. Med moderne miljøteknologi om bord vil de ombygde skipene kutte CO2-utslipp med 25 prosent og NOx utslipp med hele 80 prosent.

Oppgraderingene, som vil bli fullført i 2023, betyr at gjester kan se frem til grønnere seilinger med samtlige av Hurtigruten Norges syv kystruteskip.

--Den største miljøoppgraderingen i Hurtigrutens historie, og en av de største i Europa, er et viktig bidrag til å redusere utslippene langs norskekysten. At en slik investering også fører til ringvirkninger i lokalsamfunnene, er noe vi er stolte av. Det sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge, i en pressemelding. 

Tre av de syv kystruteskipene vil bli gjort om til hybridskip med store batteripakker. «Richard With» er for tiden på Myklebust Verft i Møre og Romsdal, der skipet snart vil få installert helt nye hovedmotorer fra Bergen Engines og batteripakker. Det samme vil også bli gjort på «Kong Harald» og «Nordlys».

Også skipene «Nordnorge», «Nordkapp» og «Polarlys «vil bli oppgradert og få installert såkalt SCR-anlegg om bord. Det vil redusere NOx-utslipp med 80 prosent.

--Vårt mål er null utslipp. Den teknologien er ennå ikke moden, og vi må gjøre det vi kan for å kutte dagens utslipp med god tilgjengelig teknologi, og forlenge levetiden til de flotte skipene vi har i flåten, sier Felin.

Norsk teknologi
Hurtigruten Norge har inngått avtale med Kongsberg Maritime for de tre kystruteskipene som blir hybridskip. Myklebust Verft på Sunnmøre har fått oppdraget med ombyggingen av de to første skipene, «Richard With» og «Kong Harald». 

--Når det gjelder miljøoppgraderinger, er dette ett av de absolutt største prosjektene i Europa så langt. For oss er det givende å jobbe med et selskap som deler vår fremoverlente tilnærming til teknologi og miljø, og det er spesielt hyggelig å få jobbe med skip som så mange har et nært forhold til. Hurtigruten Norge tar bærekraftige valg for ombyggingen av sine eksisterende skip, sier Egil Haugsdal, administrerende direktør i Kongsberg Maritime.

Under perioden med oppgraderinger vil «Trollfjord» gå inn i rute for å opprettholde gods- og passasjertrafikken mellom Bergen og Kirkenes.

Når «Richard With» skal tilbake i rute 9. august, vil «Kong Harald» seile til Myklebust for å gjøre tilsvarende oppgraderinger. Så følger «Nordlys», og i løpet av 2023 vil alle skipene i trafikk være ferdig oppgradert.






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS