Camping- og reiselivskonferansen i Alta
19. oktober arrangeres camping- og reiselivskonferanse i Alta; en møteplass for campingnæringen, reiselivet og offentlig forvaltning i Troms og Finnmark.
Konferansen arrangeres for åttende året på rad, og for første gang i Alta på Scandic. Årets tema er hvordan man kan øke verdiskapingen i camping- og reiselivsnæringen i Troms og Finnmark, og hvilken utvikling som vi ønsker etter covid-19.
Vegfarende bobiler og campingturister bidrar med positive ringvirkninger for næringsaktører innen reiseliv, lokalmat, kulturliv, handel og service i hele fylket. Omdømmeverdien er høy fra de reisende langs langstrakte veinett med sin unike tilgjengelighet til vakker, mangfoldig natur og kulturlandskap. Veinettet inn til Sverige, Finland og Russland gir Nord-Norge fordeler i dette segmentet.
--Vi ønsker å være med på å løfte campingnæringen i de nordligste fylkene våre, og inviterer campingbedrifter fra hele landet for å komme og dele erfaringer. Næringen er viktig for distriktene, blant annet fordi den har en ringvirkningseffekt på lokalsamfunnet og næringslivet. Én krone omsatt i næringen er 3-5 kroner omsatt i andre næringer, sier Jan-Henrik Larsen, avdelingsleder for camping i NHO Reiseliv, i en pressemelding.
En forstudie som er gjennomført med bistand fra Innovasjon Norge viser at det er betydelig utviklingspotensial for campingnæringen i Troms og Finnmark.
Det har vært stor økning i bobilturisme i Nord-Norge de siste årene.