
Vil utarbeide konkrete forslag som gir flere hurtigruteanløp
Fylkesråd Karin Eriksen (Sp) frykter Hurtigrutens reduserte drift langs kysten vil føre til vesentlige konsekvenser for sjømatnæringa i nord.
--Hurtigruten er en livsnerve i svært mange samfunn langs vår langstrakte kyst. Det at Riksvei nr. 1 nå har redusert tilbudet til bare to skip er dramatisk, uttaler Karin Eriksen (Sp), fylkesråd for næring og miljø, i en pressemelding.
Hun har nå ta initiativ til et snarlig møte med næringsorganisasjonene i sjømatnæringen, Kommunenes sentralforbund, og andre fylkeskommuner for å drøfte situasjonen og utvikle et konkret forslag som kan bidra til å løse den situasjonen som har oppstått på kysten.
Fylkesråden understreker at Hurtigruten er noe langt mer enn cruiseskip som frakter turister langs 34 anløpssteder i et fantastisk landskap. Den er også en viktig godstransportør som frakter om lag 100.000 tonn gods langs kysten hvert år. Mye av dette er kortreist stykkgods som fisk, reservedeler og medisin.
--For svært mage kystsamfunn er Hurtigruta den desidert sikreste logistikkløsningen. Det gjelder ikke minst i nord. Mangelen på toglinjer, vinterstengte veier og flyplasser gjør det vanskelig å finne gode alternative løsninger, og de få alternativene som finnes innebærer vesentlig økte kostnader. Resultatet er derfor i beste fall en dyrere og dårligere løsning, sier Eriksen.
Hun frykter konsekvensene for sjømatnæringen kan bli vesentlige, og sier at mange bedrifter melder at de allerede har betydelige utfordringer.
--Det er liten tvil om at denne situasjonen kan forverre seg vesentlig når de store sesongfiskeriene kommer i gang rett over nyttår. Det er derfor avgjørende at en så raskt som mulig får på plass en hensiktsmessig ordning i forhold til disse utfordringene, uttaler fylkesråd Karin Eriksen (Sp) avslutningsvis i pressemeldingen.