Flere dropper plastposen

Selv om kundene stadig handler mer hos Coop, har salget av plastposer for første gang i historien stoppet opp. I stedet velger flere moderne og miljøvennlige gjenbruksnett.
Riks
Raymond Elde
Publisert : 13.12.2008 01:27

Selv om kundene stadig handler mer hos Coop, har salget av plastposer for første gang i historien stoppet opp. I stedet velger flere moderne og miljøvennlige gjenbruksnett.

Tall så langt i år viser at totalsalget av plastposer i Coop er uendret sammenlignet med samme periode i fjor. Det til tross for at Coop opplever en omsetningsøkning i samme periode på linje med markedet. Tar en dette med i betraktningen er salget av plastposer redusert med mellom sju og ti prosent. I Coop Prix er det en reell og formidable nedgangen med 2,6 millioner færre solgte plastposer enn samme periode i fjor. Cirka hver fjerde handlepose i Norge med dagligvarer kommer fra Coop, og totalt i fjor ble det solgt rundt 47 millioner plastposer i Coops butikker. 
Coop lanserte i juni i år en ny type gjenbrukspose i polypropylen (PP), som er en av de mest miljøvennlige plasttypene. Disse supplerer de tradisjonelle handlenettene i bomull. De nye bærenettene er miljømerket med Svanen, og er av samme type som kalles ”green bags” i utlandet.

--Vi er svært fornøyd med at det nå ser ut som at flere av våre kunder går over til miljøvennlige handlenett. At vi i sommer ga bort over 400.000 handlenett til våre medlemmer har trolig bidratt til økt bruk. De nye nettene kan også konkurrere med bæreposen på pris, og i tillegg har vi fra juni til i dag solgt rundt 110.000 stykker. Til sammen er det altså over 500.000 nye handlenett i omløp, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad.


Også i kjedene Coop Mega og Coop Marked ser man den samme trenden med reelt sett færre solgte poser, selv om tendensen er langt svakere enn i Coop Prix. Coop Obs! er eneste kjede i Coop som har vekst i antall solgte plastposer noe som gjør at Coop totalt sett ikke har en nedgang nominelt sett.

--Tar man omsetningsøkningen på mellom 6-8 prosent med i betraktningen er den samlede nedgangen i antall solgte plastposer historisk og oppsiktsvekkende. Det kan for øvrig se ut som at hverdagshandelen gjøres med handlenett, mens helge- og storhandel fortsatt gjøres med plastpose, sier Kløvstad.


Bryter en ned tallene på regioner er det folk i Troms og Finnmark som har redusert posemengden mest. Hele 13,4 prosent færre plastposer ble solgt i Coop-butikkene i våre to nordligste fylker. Deretter følger Hedmark og Oppland med en reduksjon på 8,1 prosent, mens Midt-Norge har en reduksjon på sju prosent. På Midtvestlandet og Nordvestlandet er reduksjonen henholdsvis 1,1 og 0,9 prosent. Rogaland og Sørlandet har en økning på 9,7 prosent, mens en på det sentrale Østlandet ser en økning på 5,1 prosent. Også Coop-kunder i Nordland bruker flere plastposer i 2008 enn året før med en økning på 6,9 prosent.

--Målet må være å få til en reduksjon også i de regionene som fortsatt har vekst, sier Kløvstad. Han tror dessuten at når flere skaffer seg flere handlenett vil bruken av væreposer også gå ned også i forbindelse med storhandel.
 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS