Fartsgrenser i Europa

Du visste sikkert at Tyskland er det eneste landet i Europa som på en rekke motorveistrekninger praktiserer fri fart. Men var du klar over at Østerrike har en motorveistrekning med 160-grense? Eller at italienerne lovlig kan kjøre i 150 kilometer i timen på sine beste autostradaer? Disse tre landene stiller dermed i en klasse for seg når det kommer til liberale fartsgrenser.
Riks
Raymond Elde
Publisert : 29.06.2007 20:24

Du visste sikkert at Tyskland er det eneste landet i Europa som på en rekke motorveistrekninger praktiserer fri fart. Men var du klar over at Østerrike har en motorveistrekning med 160-grense? Eller at italienerne lovlig kan kjøre i 150 kilometer i timen på sine beste autostradaer? Disse tre landene stiller dermed i en klasse for seg når det kommer til liberale fartsgrenser.

130 i Øst-Europa
Likevel, sammenlignet med det norske fartsgrense-regimet, fremstår storparten av våre europeiske naboer som mer frisinnet. Blant annet er det hele 13 land som praktiserer 130-sone på sine beste motorveier. Ni av disse landene befinner seg i Øst-Europa, mens det tiende landet er Tyrkia. Frankrike, Luxemburg og Danmark er de eneste vest-europeiske landene som for tiden praktiserer 130-grense på sine motorveier.

120 i Vest-Europa
Den vanligste fartsgrensen på vest-europeiske motorveier er dermed 120 kilometer i timen. Denne grensen praktiseres blant annet av Finland, Irland, Belgia, Nederland og de sør-europeiske landene Hellas, Portugal og Spania.

110 i Sverige og Russland
Storbritannia bruker som kjent miles per hour som sin målestokk, og er dermed alene om sin øvre fartsgrense på 112 kilometer i timen. Sverige og Russland har valgt å legge seg på 110 kilometer i timen. Sverige har imidlertid et prøveprosjekt med 120-grense på E6 ved Halland. Prøveprosjektet skal evalueres i 2007.

100 i Norge og på Kypros
Norge er som kjent blant verdens mest restriktive land når det kommer til fartsgrenser. Vi er imidlertid ikke alene om vår øvre, lovlige fartsgrense, også Kypros har 100-sone på sine motorveier. Mini-staten Andorra og øystaten Island har ikke motorveier i det hele tatt, men tillater til gjengjeld at bilførere holder 90 kilometer i timen på landeveiene. Heller ikke lilleputt-landene Gibraltar, Lichtenstein eller Malta har motorveier. I disse landene er høyeste lovlige fartsgrense 80 kilometer i timen.

90 til 100 km/t på landeveien

Som de fleste lesere vil være klar over, praktiseres 80-grense på norske landeveier. Også dette er en streng fartsgrense sammenlignet med andre europeiske land. Italia, Tsjekkia og Tyrkia har 130-grense på enkelte landeveistrekninger, mens man i Frankrike, Russland, Sverige og Ungarn på visse strekninger lovlig kan kjøre i 110. Det store flertallet har imidlertid lagt seg på 90 til 100 kilometer i timen.

50 i tettbygd strøk
Når det gjelder tettbygde strøk er imidlertid de fleste europeiske myndigheter enige om at 50 kilometer i timen er en passende fartsgrense. Av de 34 landene vi har sett på, er det kun Russland og Andorra som har valgt å legge seg på 60 kilometer i timen. I lille og trange Gibraltar har myndighetene forståelig nok valgt å legge seg på en 30-grense.








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS