Fartsgrenser i Europa
Du visste sikkert at Tyskland er det eneste landet i Europa som på en rekke motorveistrekninger praktiserer fri fart. Men var du klar over at Østerrike har en motorveistrekning med 160-grense? Eller at italienerne lovlig kan kjøre i 150 kilometer i timen på sine beste autostradaer? Disse tre landene stiller dermed i en klasse for seg når det kommer til liberale fartsgrenser.
Likevel, sammenlignet med det norske fartsgrense-regimet, fremstår storparten av våre europeiske naboer som mer frisinnet. Blant annet er det hele 13 land som praktiserer 130-sone på sine beste motorveier. Ni av disse landene befinner seg i Øst-Europa, mens det tiende landet er Tyrkia. Frankrike, Luxemburg og Danmark er de eneste vest-europeiske landene som for tiden praktiserer 130-grense på sine motorveier.
120 i Vest-Europa
110 i Sverige og Russland
Storbritannia bruker som kjent miles per hour som sin målestokk, og er dermed alene om sin øvre fartsgrense på 112 kilometer i timen. Sverige og Russland har valgt å legge seg på 110 kilometer i timen. Sverige har imidlertid et prøveprosjekt med 120-grense på E6 ved Halland. Prøveprosjektet skal evalueres i 2007.
100 i Norge og på Kypros
90 til 100 km/t på landeveien
Som de fleste lesere vil være klar over, praktiseres 80-grense på norske landeveier. Også dette er en streng fartsgrense sammenlignet med andre europeiske land. Italia, Tsjekkia og Tyrkia har 130-grense på enkelte landeveistrekninger, mens man i Frankrike, Russland, Sverige og Ungarn på visse strekninger lovlig kan kjøre i 110. Det store flertallet har imidlertid lagt seg på 90 til 100 kilometer i timen.
50 i tettbygd strøk
Når det gjelder tettbygde strøk er imidlertid de fleste europeiske myndigheter enige om at 50 kilometer i timen er en passende fartsgrense. Av de 34 landene vi har sett på, er det kun Russland og Andorra som har valgt å legge seg på 60 kilometer i timen. I lille og trange Gibraltar har myndighetene forståelig nok valgt å legge seg på en 30-grense.