Nye Tana Bru
![]() |
: (Illustrasjon: Plan Arkitekter / Statens vegvesen) |
Brua blir et landemerke i Finnmark og blir den største brua i Øst-Finnmark.
Med en beregnet kostnad på 578 millioner kroner er Tana bru også en av de store nasjonale transportsatsingene.
Brua bygges vel 100 meter oppstrøms fra eksisterende bru.
--Vi kombinerer det fremste innen moderne teknologi, samtidig som vi tar vare på Tanelvas spesielle miljø og kultur, sier avdelingsdirektør Bjørg-Anita Joki i Statens vegvesen i Finnmark.
Brutårnet på 95 meter og et spennende lysdesign, gjør nye Tana bru til et landemerke. Med en lengde på totalt 260 meter og et bruspenn på 234 meter blir nye Tana bru også den største brua i Øst-Finnmark. Til sammenligning blir bruspennet på den nye Bøkfjordbrua i Sør-Varanger 120 meter, mens Samelandsbrua over Taneleva ved Utsjok har et hovedspenn på 155 meter.
Dagens bru har et spenn på 220 meter og er en myk hengebru. Den nye brua blir en skråstagsbru med assymetrisk tårn, der de to tårnbeina krysser på 70 meters høyde.
Den nye brua er beregnet å koste 578 millioner kroner, inkludert tilknytningsveger og gang- og sykkelveg. Stortinget har bevilget 30 millioner i årets budsjett, mens det er lagt opp til at siste del av finansieringen kommer i Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029.
(Pressemelding Statens vegvesen)
(Illustrasjon: Plan Arkitekter / Statens vegvesen)