Får bygge bredere
![]() |
Den nye Skarvbergtunnelen er planlagt. (Illustrasjonsfoto fra Skarvbergvika) |
Årsdøgntrafikken er så lav at det ikke er krav om bredere tunnel enn 9,5 meter. Region Nord mener at sommertrafikken taler for bygging av 10,5 meter slik at gang- og sykkelsti blir skilt fra kjørebanen.
Fra 1980 og fram til i dag har det blitt registrert åtte ulykker fra Hønsa til Skarvbergvika, noe som gir 0,33 ulykker i året.
Den nye tunnelen vil få slukkevann, videoovervåking, frostsikring, havarinisjer, mobiltelefondekning, snunisjer, ventilasjon, nødstrømsaggregat, nødtelefoner, brannslukkingsapparat og DAB-dekning.
Den nye Skarvbergtunnelen får et stigningstall på 2,28 og blir 3,4 kilometer lang. Maksimal høyde for kjøretøy blir 4,6 meter. Kostnaden er beregnet til nesten én milliard kroner. Tunnelen skal være klar for trafikk i 2023, ifølge planene.