Norge selger nordlyset

Innovasjon Norge ønsker at Norge skal bli nordlysland nummer èn.
Riks
Christine Gamst Vitikka
Publisert : 05.12.2010 09:45

Innovasjon Norge ønsker at Norge skal bli nordlysland nummer èn.

Markedsføringen er startet for fullt og totalt bruker Innovasjon Norge 150 millioner kroner i utlandet for å markedsføre Norge. Nordlyskampanjen er en del av denne utenlandssatsningen og dette blir den mest massive markedsføringen av det arktiske fenomenet. Dette skriver NRK.no.

I den forbindelse presenteres en ny webside i disse dager hvor nettsurferne kan lage sitt eget nordlys.

Samtidig pøses det ut tekst og bilder av nordlys i alt fra magasiner til undergrunnsbaner i Tyskland, Russland, Frankrike, USA, England og Norge.

– Målet er å fortelle markedet at dersom man vil oppleve nordlyset, så er Norge stedet. Norge skal «eie» nordlyset. Det har ergret oss at finnene har tatt julenissen. Selv om det finnes nordlys også andre steder, mener vi at dette er typisk for Norge. Da er det også naturlig å markedsføre det, sier Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge til NRK.no.

Nisjeprodukt med potensiale
I 2008 skapte skuespilleren Johanna Lumley nordlysfeber i Storbritania da BBC sendte et program om hennes nordlysjakt i Nord-Norge. Nesten seks millioner briter så programmet. De to neste ukene økte Hurtigrutens kontor i London omsetningen med ti millioner kroner sammenlignet med året før.

Onsdag ble en nordlysfilm fra Tromsø anbefalt av NASA. Hittil har over 250.000 nettsurfere sett filmen.

Reiselivssjef i Tromsø, Anne Berit Figenschau, bekrefter at nordlys er populært.

– Da Tromsø ble kåret til verdens tredje beste juleby av Travel and Leisure, så var det nettopp nordlyset som var en av årsakene til det.
 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS