Pressemelding

Digitroll - 11.02.2019

Unge kvinner shopper mest på nett

En undersøkelse fra Respons analyse og webbyrået Digitroll viser at 71 prosent av oss handlet på nett i fjor. Og vi blir stadig flere. De ivrigste er kvinner under 30 år.

 

- Tallenes tale fra Respons Analyse er tydelige: Driver du en klesbutikk på nett, eller nettbutikk generelt, så er unge kvinner den målgruppen du må satse på, sier daglig leder i webbyrået Digitroll, Patrick Dahl.

 

Digitroll har jobbet med netthandel og leveranse av nettbutikker i tjue år. De har sett en nærmest eksplosiv økning i netthandel de siste årene. Og det er "millennials" unge mennesker i tidlig 30-årene man må satse på.

 

Betyr ikke døden for den fysiske butikken

Patrick Dahl tror ikke nødvendigvis økningen i netthandel betyr at den fysiske butikken dør ut. Tvert i mot er netthandel en unik sjanse til å styrke den fysiske butikken, sier han.

 

- Om vi følger trenden fra USA, så ser vi tydelig at flere og flere handler varer og tjenester over nett. Den tradisjonelle, fysiske butikken får tøffere og tøffere konkurranse. Men jeg mener at selv om tallene for netthandel går opp, vil den fysiske butikken overleve. Det handler i mange tilfeller om å la nettbutikken være "innkaster" til din fysiske butikk også. Da får man kunder i begge kanaler, sier daglig leder i webbyrået Digitroll, Patrick Dahl.

 

Unge kvinner vil kjøpe klær på nett

Webhandel-sjefen har jobbet med netthandel i tjue år, og lar seg sjelden overraske over trender og undersøkelser. Men denne gangen ble han litt overrasket.
 

- Vi var klar over trenden, ble litt overrasket over at tallene i undersøkelsen viser at 78 prosent av alle kvinner under 30 år har handlet klær på nett de siste 12 månedene. Vi visste at unge kvinner er en aktiv handlegruppe på nett, men at det skulle være så mange prosent hadde vi ærlig talt ikke trodd. Menn under 30 år er litt mer beskjedne når det gjelder kleskjøp på nett. Der er tallene 34 prosent, sier daglig leder i webbyrået Digitroll, Patrick Dahl.

 

Tar igjen på elektro
Undersøkelsen viser også at selv om kvinner liker å shoppe klær på nett, så er menn mer aktive på nett når det gjelder elektronikk.

 

- Vi ser kanskje et tradisjonelt kjønnsrollemønster her, men 33 prosent av menn oppgir å ha handlet elektronikk på nett de siste månedene. Kun 14 prosent av norske kvinner handler elektronikk på nett, sier Dahl.

 

Ikke glem de eldre
Webhandel-sjefen understreker at undersøkelsen også viser at de over 60 år også handler mye på nett.

 

- I Aldersgruppen "over 60" sier 38 prosent at de har handlet på nett det siste året. I aldersgruppen under, de mellom " 45-59 år" oppgir 77 prosent at de har handlet på nett. De tallene er også høye. Og de viser at "den sølvgrå generasjonen" ikke bør glemmes dersom du driver nettbutikk, sier Patrick Dahl i Digitroll.

 

 

Korte fakta:

  Hvilke landsdeler som handler mest på nett - jevnt fordelt over hele landet. Ingen skiller seg ut.

  71 prosent har handlet på nett de siste 12 mnd – tallene går gradvis oppover

  De som handler mest er de mellom 30-44 år. 90 prosent har handlet på nett de siste 12 mnd.

  Flere unge kvinner (under 30 år) enn menn handler på nett. 93 prosent kvinner / 82 prosent menn samme alder

  Unge kvinner, sprer sine kjøp på flere varetyper enn det menn gjør

  I gruppen 60+ handler flere kvinner på nett enn menn.

  Klær er mest populært på nett (36 prosent) og elektronikk (23 prosent)

  Det som overrasker er kanskje det at det 71 andel som handler på nett, det er mye.

  48 prosent av kvinner handler klær på nett. Tilsvarende for menn er 24 prosent.

  78 prosent av kvinner under 30 år kjøpt klær på nett - det er høye tall.

  Elektronikk 33 prosent av menn handler den varegruppen. Kvinner 14 prosent.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS