Pressemelding

Statens vegvesen - 26.03.2020

Svar til Repvåg Kraftlag

Svar på brev fra Repvåg Kraftlag til Statens vegvesen vedrørende manglende ressurser til vinterdriften på E69 og Fv889.

Vi viser til brev fra Repvåg kraftlag datert 24.02.2020.

Fv 889 Havøysundveien driftes sammen med E69 i Nordkappkontrakten. Denne kontrakten er den driftskontrakten i vår portefølje som krever mest ressurser vinterstid, og både brøyting og strøing har økt betydelig i omfang de siste årene. Som eksempel kan vi nevne at det har vært brøytet over 30 pst. mer i gjennomsnitt de tre siste vintrene, sammenlignet med gjennomsnittet for forrige femårsperiode.   

Veinettet i Norge er delt inn i såkalte vinterdriftsklasser med standardkrav for blant annet føreforhold (veigrep og snødybde).  For E69 og Fv889 aksepteres det at vegbanen har et hardt og jevnt dekke av snø eller is, men det skal brøytes når det er mer enn 2 cm løs snø og det skal strøs for å sikre godkjent veigrep.  

Når vi har værhendelser som for eksempel vind og snøvær, skal alt av entreprenørens tilgjengelige ressurser være i kontinuerlig drift.  Kravet om brøyting hver tredje time er satt for å beskrive en syklustid for brøting på maksimalt tre timer. Kravet sier noe om hvilken kapasitet vi forventer at entreprenøren må ha innenfor mannskap og maskiner for å håndtere en kontinuerlig værhendelse.  Det er også satt tidskrav i kontrakten for gjenoppretting av godkjent føreforhold etter en værhendelse. 

For strøing er det stilt krav om minimumsfriksjon (veggrep) og det er angitt en maksimal syklustid for strøing på fire timer inkludert henting av strømidler.   

For å kunne holde veiene åpne så mye som mulig, har entreprenøren dessverre ikke hatt til strekkelig kapasitet til å ta ned høye brøytekanter i den grad som hadde vært ønskelig.  Dette er oppgaver som prioriteres når det ikke foregår brøyting.  

Drift av veiene er kritisk for at samfunnet skal fungere, og det er også viktig for oss å kunne prioritere andre beredskapsfunksjoner som for eksempel nettselskapene. I denne sammenhengen har Repvåg kraftlag fått melding om eget direktenummer hos vegtrafikksentralen (VTS), som skal benyttes i beredskapssammenheng.  Vi setter pris på når tilbakemeldinger om kjøreforhold meldes til vår VTS eller til vår drifts- og vedlikeholdsavdeling lokalt. 

Både i Vest-Finnmark og i store deler av landet for øvrig har starten på 2020 vært preget av unormalt mye vær. De siste årene har vi sett en utvikling i klimaet med stadig større innslag av sterk vind og mye nedbør, samt variasjoner i temperatur rundt frysepunktet.  Dette medfører utfordringer med hensyn til framkommeligheten på veiene, og det er utfordringer som vi har med oss i den videre utviklingen av kontraktene våre.

Fv 889 Havøysundveien driftes sammen med E69 i den såkalte Nordkappkontrakten, fram til denne fornyes i 2021. Etter dette vil fylkeskommunen overta fylkesveidelen av kontrakten. Standardkravene for E69 vil bli vurdert på nytt når vi utarbeider ny riksveikontrakt med oppstart i 2021.   

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS