Ingenting vekker reiselysten som reiseprogram på TV
En drømmereise gjennom skjermen, i form av et reiseprogram på TV, er det som inspirerer flest nordmenn til å reise. Det viser en undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov på vegne av TV-kanalen BBC Earth.
Du har kanskje kjent på det selv. Fristelsen til å hoppe inn i skjermen som viser idylliske bilder av langstrakte hvite strender, frodige palmer og asurblått hav. Ifølge en undersøkelse fra BBC Earth er det dette som i aller størst grad vekker reiselysten hos nordmenn. Faktisk har halvparten av oss reist til et konkret sted etter å ha sett destinasjonen i et reiseprogram.
Spesielt de over 30 år lar seg lett inspirere av å se på reiseprogram mens de under 30 år blir hakket mer inspirert av andres feriebilder i sosiale medier med reiseprogram som en god nummer to.
Formålet med å se på denne typen programmer er ikke først og fremst for å bli inspirert til å reise, faktisk er det bare en av fem som påstår at det er derfor de ser på. Over to av tre nordmenn ser på reiseprogrammer for å lære mer om destinasjonen og kulturen. Det at annenhver nordmann har blitt inspirert til å reise et sted etter å ha sett destinasjonen i et reiseprogram er altså ikke annet enn en «bivirkning».