Kraftig digital vekst for verdens nordligste sykkelritt
Stor og økende interesse for Arctic Race of Norway. (Foto: Arctic Race of Norway)

Kraftig digital vekst for verdens nordligste sykkelritt

Det var 150 000 tilskuere på Arctic Race of Norway i år.
Arctic Race of Norway
Raymond Elde
Publisert : 07.12.2017 12:00

Ferske tall viser at den femte utgaven av Arctic Race of Norway hadde en markant vekst i digitalt engasjement både i Norge og internasjonalt. Arctic Race gjør et byks både hva gjelder aktivitet på sosiale medier og trafikk på nettportalen.

En fersk rapport medieavdelingen i franske ASO har laget, viser at interessen for Arctic Race of Norway har steget markant i rittets femte år. Spesielt blant internasjonale følgere har interessen vokst, både i forhold til antall fans og deres engasjement i ulike kanaler. 
 
TV-dekningen når fortsatt ut til flest tilhengere, og årets ritt i august ble vist av hele 34 kringkastere i 190 land. Det er en økning fra 25 kringkastere i 180 land i 2016. Bare på Eurosport ble Arctic Race vist i 31 timer til et estimert antall på 7,2 millioner unike seere. I Norge hadde rittet 152 000 seere i snitt i siste time hver sending, og internasjonalt er Arctic Race det mest sette norske sykkelrittet.
 
Tiende største i verden
Men likevel er det de digitale kanalene som viser størst vekst. Med 75 500 følgere i SoMe, fordelt på Facebook, Twitter og Instagram, viser rapporten til hele 3 millioner videovisninger under 2017. Det er en tredobling i forhold til året før. I tillegg har 61 700 følgere på Facebook gjort Arctic Race til det tiende mest fulgte sykkelrittet i verden.
 
Men også på rittets nettsider spores det en markant økning i internasjonalt engasjement. Arctic Race of Norways offisielle hjemmesider hadde 135 000 unike besøkende (uv) under rittet, med et totalt antall sidevisninger på 472 000. Det er en økning på respektive 35 og 32 prosent fra i fjor.
 
--Vi er godt fornøyd med hvordan interessen for rittet øker, ikke minst internasjonalt, og det merkes nå at Arctic Race er i ferd med å etablere seg i den internasjonale sykkelkalenderen. Spesielt i Frankrike ser vi at stadig flere får øynene opp for rittet i nord, sier daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal.
 
--At vi nå får en kraftig vekst i våre digitale kanaler bekrefter bare viktigheten av å være aktive nettopp her. Nettportal og sosiale medier er nøkkelen både til å rekruttere og engasjere fans, og igjennom våre digitale flater har vi enestående muligheter til å promotere både rittet, landsdelen som turistmål og Norge generelt. Stadig flere turister finner veien til Nord-Norge, noe vi mener vi kan ta litt av æren for, avslutter Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.
 
Fakta om dekningen av ARN 2017

TV-sending: 190 land og 34 kringkastere
Facebook: 61 700 følgere
Instagram: 4800 følgere
Twitter: 9000 følgere
Online video: 3 millioner visninger
Online web: 135000 uv/472 000 pageviews
Mannskap/ryttere: 1300
Publikum: 150 000

(Pressemelding fra ARN)






Annonse:
Frivillig Lytteravgift
Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS