Ekspedisjonscruise-seilinger til Honningsvåg
MS Trollfjord skal seile ut fra Bergen året rundt – på 11-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og tilbake. Som på avgangene fra Hamburg og Dover blir det lengre tid i hver havn.

Ekspedisjonscruise-seilinger til Honningsvåg

Hurtigruten regner med å ansatte opp til 300 personer i den nye storsatsingen der Honningsvåg er en av havnene som får besøk.
Hurtigruten
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 10.06.2020 16:00

Fra 2021 setter Hurtigruten inn tre skip på ekspedisjonscruise-seilinger langs norskekysten. Det betyr flere helårsturister, flere norske arbeidsplasser og en storsatsing på mer miljøvennlig biodiesel.

--Nå er de siste detaljene endelig på plass. Med de nye ekspedisjonscruise-seilingene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten, i en pressemelding. 

--Vi har over tid sett en klar trend der flere ønsker reiser som starter nærmere hjemmet, uten unødvendige flyreiser. Dette har blitt ytterligere forsterket av koronapandemien. De nye seilingene våre er et perfekt alternativ for de som vil oppleve Norge uten å fly, sier Skjeldam.

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile til flere av stedene langs norskekysten enn noen gang tidligere. 

MS Trollfjord skal seile ut fra Bergen året rundt – på 11-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og tilbake. 

MS Otto Sverdrup, tidligere «Finnmarken», skal seile ut fra Hamburg året rundt - på 14-dagers ekspedisjonscruise til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake. Alta og Stavanger er blant de nye destinasjonene.

MS Maud, tidligere «Midnatsol, skal seile ut fra Dover året rundt - på 14-dagers ekspedisjonscruise langs norskekysten til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake, blant annet med todagers-stopp i Tromsø.

Ekspedisjonscruise-satsingen betyr lengre liggetid i hver havn enn det som har vært vanlig for Hurtigruten, men ekspedisjonsskipene seiler til færre destinasjoner enn den vanlige rutetrafikken. 

--Rutetrafikken langs kysten og de nye ekspedisjonsseilingene utfyller hverandre perfekt. I alle år har vi blitt kontaktet av gjester som ønsker mer tid i hver havn, og destinasjoner som drømmer om anløp av Hurtigruten. Nå har vi flere skip og større fleksibilitet. Derfor kan vi endelig gjøre det både vi og steder langs hele kysten har hatt lyst til i årevis; ta med oss gjester fra hele verden til enda flere av de helt unike destinasjonene langs norskekysten, sier Skjeldam.

Hit skal skipene seile:
Brønnøysund
Bergen
Stavanger
Hjørundfjorden
Tromsø
Ålesund
Molde
Trondheim
Bodø
Lyngen
Svolvær
Reine
Kristiansund
Alta
Træna
Stokmarknes
Sandnessjøen
Narvik
Risøyhamn
Finnsnes/Senja
Fjærland
Honningsvåg
Værlandet
Calais
Cuxhaven
Dover
Hamburg

Grønnere drivstoff – lavere utslipp
I fjor startet Hurtigruten testing av biodiesel, med svært gode resultater. Når MS Otto Sverdrup, MS Maud og MS Trollfjord legger ut på sine første ekspedisjonscruise, skal miljøsertifisert biodiesel blandes inn i drivstoffet. Biodiesel reduserer CO2-utslipp med opptil 80 prosent. 

Hurtigrutens biodiesel blir produsert av blant annet fiskeri- og slakteavfall, inneholder ikke palmeolje, og bidrar dermed ikke til avskoging.

--Vi tror på det å kombinere ulike teknologier for å finne de mest miljøvennlige løsningene. Målet vårt er å seile helt utslippsfritt. Nå tar vi enda ett skritt i den retningen, sier Skjeldam.






Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS