Finnmarkinger har tenkt seg sørover til Lofoten og Vesterålen
Widerøe har tenkt kreativt i anledning restriksjonene fra myndighetene. Familier får muligheten til å kjøpe to billetter for prisen av én. (Illustrasjonsfoto)

Finnmarkinger har tenkt seg sørover til Lofoten og Vesterålen

Widerøe har gjennomført en stor reiseundersøkelse blant mottakere av flyselskapets nyhetsbrev og eurobonusmedlem.
Samferdsel
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 18.05.2020 11:00
Sist oppdatert : 18.05.2020 11:03

I Norges mest omfattende undersøkelse om sommerens reiseplaner svarer ni av ti at de ønsker å reise i Norge på sommerferie. 

Nordlendingene ønsker seg sørover og øst- og vestlendingene til Helgeland og Lofoten. Ni av to planlegger å reise med fly, en knapp margin på foretrukket transportmiddel sammenlignet med bil. Naturopplevelser og bedre kjent i eget land står øverst på ønskelisten.

Widerøe har nettopp avsluttet en spørreundersøkelse blant mottakere av flyselskapets nyhetsbrev og eurobonusmedlem. Mer enn 19.000 respondenter fra hele landet har delt sine planer for sommerferien. Ni av ti planlegger ferie i Norge. Rundt halvparten er fremdeles litt avventende i påvente av nye smittevernsanbefalinger og reiseråd fra myndighetene. Reiselysten innlands er høyest blant de som bor i større byer sammenlignet med respondenter som bor i distriktene. Felles for alle, seks av ti, er at naturopplevelser står høyest i kurs sammen med besøk hos venner og familie.

Lofoten og Vesterålen, Oslo og Sørlandet er de mest populære reisemålene for finnmarkingene i år, ifølge en pressemelding fra Widerøe. 

For Widerøe er den store etterspørselen etter norgesferie godt nytt, samtidig skaper det mye frustrasjon. 

--Den norske smittevernveilederen gjør at vi må blokkere 50 prosent av setene om bord. I utgangspunktet betyr dette at vi ikke er i nærheten av å kunne tilby flyreiser som er tilpasset denne etterspørselen, det er rett og slett umulig å fly lønnsomt når vi kun kan fylle opp flyet med 50 prosent kapasitet, sier kommersiell direktør Christian Skaug.

Widerøe har derfor vært nødt til å være kreativ for å klare å få utnyttet flere seter om bord. Både for å ha mulighet til å lansere eventuelle sommerruter, men også til å kunne utnytte den kapasiteten flyselskapet allerede har. Løsningen er, tror selskapet, å gi familier mulighet til å kjøpe to billetter for prisen av én, så lenge de reiser sammen. På den måten kan Widerøe få benytte større andel av setene om bord, fordi flyselskapet ikke trenger å blokkere seter mellom passasjerer fra samme husstand. 
--Dette gir oss også en god mulighet til å kunne tilby billettpriser som er til å leve med for familier som ønsker å ferie i eget land, sier Skaug.






Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS