Havila Kystruten bestiller to nye kystruteskip
Havila Kystruten skal seile Bergen – Kirkenes fra 2021. (Illustrasjonsfoto: Havila Kystruten)

Havila Kystruten bestiller to nye kystruteskip

Havila Kystruten er tilfreds med at situasjonen med skip har løst seg etter økonomiske problem ved verftet Barreras i Spania.
Samferdsel
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 13.02.2020 23:30

Havila Kystruten har inngått kontrakt med det tyrkiske verftet Tersan om bygging av de to siste kystruteskipene. Byggestart om få uker. 

Havila Kystruten skal fra 2021 seile Bergen – Kirkenes med fire skip. På grunn av økonomiske problem ved det spanske verftet Barreras, stoppet bygging av to skip opp. De to andre skipene er under bygging ved verftet i Tyrkia. Det er nå Tersan som har fått en ny kontrakt, bygging av skip tre og fire. 

Arild Myrvoll, administrerende direktør i Havila Kystruten, forteller at Tersan har kapasitet til å starte raskt. I tillegg har verftet alt av underlagsmateriell, og erfaring med de to første skipene. 

Havila Kystruten har, til tross for den uavklarte situasjonen ved det spanske verftet Barreras, kapital og lånetilsagn. Det betyr at alle skipene ved Tersan er fullfinansierte, melder Havila Kystruten i en pressemelding. 

Fakta om Havila Kystruten 
Havila Kystruten er et familieeid, norsk rederi med hovedbase i Fosnavåg på Sunnmøre. Havila Kystruten skal fra 2021 drifte fire av de elleve skipene som seiler den klassiske sjøreisa fra Bergen til Kirkenes.

Havila Kystruten bygger de meste miljøvennlige passasjerskipene som skal segle på strekningen Bergen-Kirkenes. Skipene har blant annet verdas største batteripakker som gjør at skipene kan gå i fire timer uten støy og utslepp.






Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS