Babcocks egen forklaring
Avising av et av Babcocks B250 ambulansefly. Foto: BSAA

Babcocks egen forklaring

Etter at fem ambulansefly ble satt på bakken lørdag har det vært mange spekulasjoner over årsakene. Nå forsøker Babcock igjennom en pressemelding å svare på noe av spørsmålene.
Riks
Raymond Elde
Publisert : 08.12.2019 10:32
Sist oppdatert : 08.12.2019 10:37

Utfyllende informasjon om ambulanseflyene
På bakgrunn av spørsmål som har kommet etter at Babcock informerte om beslutningen om å sette fem av ambulanseflyene på bakken på grunn av enkelte uregelmessigheter, har vi noe utfyllende informasjon om situasjonen for ambulanseflyene.

  • Pilotene har opplevd uregelmessigheten som en vridning i flyet som varer noen sekunder, men datautskriften fra de aktuelle flyene viser at det ikke er feil på motoren.
  • Babcock har identifisert problemet til å ligge i komponenter i overgangen mellom motor og propell. Her er det flere komponenter som skal spille sammen når propellvinkel og motorturtall endres før landing. 
  • Denne uregelmessigheten ble første gang identifisert i august, og siden da har det vært jobbet med å finne en løsning.
  • Det er gjort korrigerende tiltak etter anbefaling fra flyfabrikant og motorfabrikant. Flyene ble da justert og sjekket.
  • Det ble gjennomført flere egne verifikasjonsflyvinger etter at flyene var justert og sjekket, og det var ikke mulig å gjenskape vridningen.
  • Da uregelmessigheten kom tilbake, besluttet Babcock å sette flyene hvor uregelmessigheten er identifisert, på bakken.
  • Babcocks lignende B250 fly i Sverige har ikke erfart lignende uregelmessigheter.
  • Det er krav om at åtte B250 og en jet skal være operative i tjenesten i Norge.
  • Seks av de åtte B250-flyene skal være i døgnkontinuerlig beredskap, og de to siste er dagfly. 
  • I tillegg til de nevnte flyene har Babcock satt inn et ekstra dagfly i Alta på hverdager
  • Det er i dag kun basene i Bodø og Tromsø som ikke har operative ambulansefly.





Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS