Avising av et av Babcocks B250 ambulansefly. Foto: BSAA
Babcocks egen forklaring
Etter at fem ambulansefly ble satt på bakken lørdag har det vært mange spekulasjoner over årsakene. Nå forsøker Babcock igjennom en pressemelding å svare på noe av spørsmålene.
Utfyllende informasjon om ambulanseflyene
På bakgrunn av spørsmål som har kommet etter at Babcock informerte om beslutningen om å sette fem av ambulanseflyene på bakken på grunn av enkelte uregelmessigheter, har vi noe utfyllende informasjon om situasjonen for ambulanseflyene.
- Pilotene har opplevd uregelmessigheten som en vridning i flyet som varer noen sekunder, men datautskriften fra de aktuelle flyene viser at det ikke er feil på motoren.
- Babcock har identifisert problemet til å ligge i komponenter i overgangen mellom motor og propell. Her er det flere komponenter som skal spille sammen når propellvinkel og motorturtall endres før landing.
- Denne uregelmessigheten ble første gang identifisert i august, og siden da har det vært jobbet med å finne en løsning.
- Det er gjort korrigerende tiltak etter anbefaling fra flyfabrikant og motorfabrikant. Flyene ble da justert og sjekket.
- Det ble gjennomført flere egne verifikasjonsflyvinger etter at flyene var justert og sjekket, og det var ikke mulig å gjenskape vridningen.
- Da uregelmessigheten kom tilbake, besluttet Babcock å sette flyene hvor uregelmessigheten er identifisert, på bakken.
- Babcocks lignende B250 fly i Sverige har ikke erfart lignende uregelmessigheter.
- Det er krav om at åtte B250 og en jet skal være operative i tjenesten i Norge.
- Seks av de åtte B250-flyene skal være i døgnkontinuerlig beredskap, og de to siste er dagfly.
- I tillegg til de nevnte flyene har Babcock satt inn et ekstra dagfly i Alta på hverdager
- Det er i dag kun basene i Bodø og Tromsø som ikke har operative ambulansefly.
Annonse: