Gods på jernbane

Regionvegsjef Torbjørn Naimak mener vi må bli flinkere til å samarbeide i luft, vei og sjø. Han mener at når en stor kai blir bygget, så er det sikkert at kaia må ha en god vei som skal kjøre varer ut til forbrukerne.
Samferdsel
Raymond Elde
Publisert : 25.10.2014 09:45

Regionvegsjef Torbjørn Naimak mener mer gods blir sendt via jernbane.
Regionvegsjef Torbjørn Naimak mener vi må bli flinkere til å samarbeide i luft, vei og sjø. Han mener at når en stor kai blir bygget, så er det sikkert at kaia må ha en god vei som skal kjøre varer ut til forbrukerne.

--Statistikken viser at mer og mer av de store godsmengdene går over fra vei til jernbane, spesielt via Narvik og Sverige, sier Torbjørn Naimak.

--Jeg har sagt at vi i Kystverket alt for ofte snakker om kai som fiskerikai. Den samme kaia blir også brukt til cruiseskip og godstransport. Den blir mer brukt, sier kystdirektør Kirsti Slottsvik.

Det er flere lakseeksportører som må kjøre fersk laks på trailer til Helsinki før fisken blir sendt med fly til Asia. Hadde lakseeksportørene kunne brukt Banak, ville transporten blitt mye kortere.

--Det er så lite kvantum i Nord-Norge, at det er ulønnsomt å sette opp fly hver dag fra Banak. Dersom man skulle fly fra Banak måtte flyet ventet i én uke før det var fullastet. Dermed hadde laksen blitt ødelagt, sier Naimak.

--De bak snuhavnprosjektet snakker om å sende passasjerer med fly til Lakselv. Da må det være mulig å sende fisk fra Lakselv med de samme flyene, sier Naimak.
 

 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS