Pressemelding

Telenor - 02.07.2009

Unngå skader på teleutstyr i tordenvær

De fleste husker å trekke ut strømkontakter til TV og PC når de drar på ferie, men over halvparten av nordmenn glemmer modem, kabelboks og fasttelefon. Dette viser en ny undersøkelse utført av Norstat, på oppdrag for Telenor.
Det spås en varm sommer i år og med det følger mye lyn- og tordenaktiviteter. Lynnedslag kan gjøre stor skade på telefoner, PCer, modemer, bredbåndsutstyr, telefakser og annet teleteknisk utstyr. I snitt mottar Telenor rundt 25.000 meldinger om feil på slikt utstyr i sommerhalvåret. En stor del av disse feilene kan unngås dersom elektronisk utstyr blir koblet fra telenettet før tordenværet kommer.

- Mange har for vane å trekke ut strømkontaktene til TV, vaskemaskin og annet kostbart elektrisk utstyr når tordenværet nærmer seg. På samme måte bør også kontaktene til PC, modem og bredbåndsbokser trekkes ut for å unngå skader på elektrisk utstyr som er koblet til telenettet. Før du kobler ut fasttelefonen bør du imidlertid sjekke med eventuell alarmleverandør om dette vil påvirke sikkerhetsalarmen, sier Svein Henning Kirkeng, leder for privatmarket i Norge.

Kostnader for 20 millioner kroner
I utsatte områder er det også lurt å anskaffe overspenningsvern som monteres på telefonlinjen før bredbåndsboksen. Slikt utstyr er å få kjøpt i de fleste elektriske forretninger. Den ferske undersøkelsen viser at hver tredje nordmann i dag ikke vet om de har overspenningsvern.

- For å begrense skadene ved lynnedslag er det montert overspenningsvern og sikringer i alle Telenors sentraler. Likevel opplever vi store skader fordi lynnedslag forårsaker høye spenninger på telekablene som igjen kan skade elektronikk og datautstyr knyttet til telenettet. Hvert år påføres Telenor kostnader på over 20 millioner kroner som følge av skader etter tordenvær, sier Kirkeng.
Over 200.000 norske husstander kobler aldri ut
Bare hver tredje nordmann svarer at de alltid kobler ut elektriske apparater når det lyner og tordner. Hele ti prosent svarer at de aldri kobler ut. Dette utgjør over 200.000 norske husstander.

- Generelt vil Telenor oppfordre folk til å holde seg unna teleledninger i huset, og heller ikke prate i fasttelefonen i tordenvær. Det anbefales heller ikke å prate i mobiltelefon eller trådløs telefon når det lyner og tordner, sier Kirkeng.

Dersom det oppstår feil på utstyr, og telefonen er død etter tordenvær, er det viktig å sjekke utstyret selv før man ringer Telenors feilmottak på 145, eller melder feilen direkte til feilmottaket på www.telenor.no/feilmeldingen.
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS