Pressemelding

Troms og Finnmark fylkeskommune - 29.06.2021

Lokal aktør fikk vinterdriftskontrakt

Fylkeskommunen inngår avtale med Arnt Wang AS om vinterdrift av fylkesvegene i Kjerringholmen-Hønseby.

 

Troms og Finnmark fylkeskommune tar kontroll over eget vegnett og signerer de første driftskontraktene for fylkesvegene i Vest-Finnmark. Med mindre driftskontrakter håper Troms og Finnmark fylkeskommune å tiltrekke seg små og mellomstore lokale aktører – for å skape mer konkurranse. Den nye kontrakts-strategien har lyktes i Vest-Finnmark, der driftskontrakten for Kjerringholmen-Hønseby nord på øya Seilandet, på 19,9 millioner kroner over fire år pluss ett års opsjon er tildelt Arnt Wang AS. Tildelingskriteriet var lavest pris

 

 

 

Lærling- og miljøkrav

 

Fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (AP), har vært en forkjemper for den nye måten å lyse ut anbud på. Hun er veldig fornøyd med prosessen så langt.

— Det at lokale og regionale aktører, ikke bare føler seg kvalifisert til å levere inn anbud, men faktisk vinner – viser at den nye strategien vår har lykkes.

Fylkesråden viser til en rekke forbedringer i de nye kontraktene, som vil komme nærmiljøene i fylket til gode.

— Det er stilt en rekke miljøkrav som skal ivareta det ytre miljøet i kontrakten, som krav innen støydemping, støv, avfallshåndtering, utslipp og forurensing.

Hansen sier det er viktig for fylkeskommunen at entreprenørene har gode planer for den viktige ressursen som lærlingene er.

— Det kreves at entreprenøren eller underentreprenørene er tilknyttet en lærlingordning og at lærlinger skal delta i utførelsen av kontraktarbeidet. I en bransje der rekruttering av menneskelige ressurser er krevende vil fylkeskommunen på denne måten motivere entreprenørene til å ansette lærlinger i større grad enn i dag.

 

Rettferdige priser

 

«Seksjonsleder for drift og vedlikehold i TFFK, Yvonne Johannessen, er fornøyd med den nye kontraktsstrategien til fylkeskommunen – og responsen den har fått fra næringslivet.

— Tidligere har driftskontraktene våre vært av så stort omfang at kun store nasjonale aktører har stått som tilbydere som hovedentreprenører på anbudene. Lokale aktører har kun deltatt som underentreprenører, der de ofte har blitt presset på pris av hovedentreprenørene. Gjennom å dele opp kontraktene i mindre områder, vil flere kunne regne på anbudene, noe som igjen vil føre til sunnere konkurranse, sier seksjonslederen som legger til at også store nasjonale aktører har deltatt i anbudskonkurransen.

Johannessen påpeker at de nye driftskontraktene også vil gi fylkeskommunen et helt annet nivå av styring på arbeidet som skal utføres ved at man skal utføre inspeksjon av vegnettet selv.

— I de forrige kontraktene betalte vi en fast pris for store deler av utførelsen gjennom hele kontraktsperioden, uavhengig av hvor mye som ble gjort. Nå skal vi betale for det arbeidet som faktisk blir utført, ved at vi inspisere og bestiller etter behov, noe som blir mer rettferdig og mindre risikofylt, både for oss og entreprenøren, kommenterer Johannessen.»

 

Fakta om driftskontraktene

 

Den gamle drifts- og vedlikeholdskontrakten for Hammerfest ble splittet opp fra en stor til fem mindre vinterdriftskontrakter for området. Delt opp i Hammerfest, Kjerringholmen-Hønseby, Leirbotn-Lille Lerresfjord, Hakkstabben og Akkarfjord.

Konkurransegrunnlagene ble lyst ut som åpen anbudskonkurranse med kunngjøring i midten av mars 2020. Kontraktstype er enhetspriskontrakt og form er utførelsesentreprise med byggherrestyring.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS