Pressemelding

Codan Forsikring - 06.09.2021

Halvparten vet ikke om eposten er hacket

Halvparten av alle spurte er usikre på om epostadressen deres har blitt hacket det siste året. – Når ikke engang proffene har full kontroll, kan vi ikke forvente at vanlige folk skal ha det heller, sier forskningssjef Kai Roer.

Svarene om usikkerhet knyttet til eposten vår kommer frem i en ny, landsrepresentativ spørreundersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av forsikringsselskapet Codan.

 Respondentene ble bedt om å ta stilling til følgende påstand: «Jeg er sikker på at min epostadresse ikke har blitt hacket det siste året».

 19 prosent svarte «nei», og 31 prosent av de spurte svarte «vet ikke». 50 prosent svarte «ja» til påstanden.

Milliarder av passord på avveie

Kai Roer er forskningssjef ved KnowB4 Research, forskningssenteret til det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowB4. Han er ikke overrasket over usikkerheten respondentene gir uttrykk for.

­– At andre skal ha fått tak i passordet vårt, er for de fleste av oss noe som er vanskelig å forstå. Samtidig vet vi som jobber med dette at milliarder av passord er på avveie og deles fritt på Internett – gjerne av mennesker med uærlige hensikter, sier Roer. 

Han advarer mot overdreven tro på at eposten er trygg, en misforståelse han sier er svært utbredt.

– Våre undersøkelser viser at folk flest er for selvsikre; for eksempel mener seks av ti at de kan merke det hvis PC-en deres er hacket. Sannheten er at dette er svært vanskelig å avdekke, selv for profesjonelle, sier Roer. 

Juridisk hjelp ved ID-tyveri

Blir eposten din hacket og uvedkommende får tilgang til din private informasjon, er veien kort til ID-tyveri. Kunder av Codan forsikring har forsikring mot ID-tyveri og nettmisbruk inkludert i forsikringen sin, helt kostnadsfritt. 

­– Identitetstyver er som oftest ute etter økonomisk vinning. De kan tømme kontoen din, bestille varer på nett eller ta opp lån i navnet ditt. I slike tilfeller gir forsikringen deg advokatbistand for inntil 100 000 kroner, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan forsikring.

Hjelpen kan være å forhindre videre misbruk av identiteten din, eller å fremsette krav om erstatning for økonomisk tap. Du kan også få hjelp ved mobbing, trakassering eller hvis noen legger ut uønskede bilder av deg på nettet.

– Det samme gjelder hvis kontaktopplysningene dine spres, eller hvis noen hacker bruker- eller epostkontoene dine, sier Richvoldsen.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS