Fornøyd med svaret fra kommunen
Fra venstre Bernt-Aksel Jensen og Sirpa Lusminki Jensen, HLF Nordkapp. (Arkivfoto)

Fornøyd med svaret fra kommunen

Bernt-Aksel Jensen i HLF Nordkapp mener et høreapparat er mer enn «bare» et høreapparat.
Lokal
Raymond Elde
Publisert : 25.11.2021 01:30

HLF Nordkapp er fornøyd med svaret fra kommunen etter at de tok opp saken om manglene kommunal hørselskontakt.

--Fra HLF Nordkapp sin side er vi fornøyde med at Nordkapp kommune responderer på vår henvendelse. Saken ble av undertegnede også tatt opp i møtet 12. november i rådet for personer med nedsatt funksjonsevne, sier Bernt-Aksel Jensen, leder av HLF Nordkapp, til Radio Nordkapp.

--Vi føler at ledelsen i Helse, Rehabilitering og Omsorg (HRO) tar saken på alvor og skjønner problemstillingen vi har løftet fram. Blant annet med å vise til to personer som innehar kontaktperson-rollen inntil videre. Utfordringa er å få ansatt noen i stillingen som ergoterapaut. Der kan vi ikke bidra fra HLFs side, sier Jensen.

--Derimot forsøker vi to som er «Likepersoner» i Nordkapp å hjelpe til så langt vår kompetanse strekker til. Gjennom vårt arbeid så langt i kommunen kan vi konstatere at det er et stort behov for hørselskontakten. Kunnskapen om ulike hørselshjelpemidler må løftes og holdes løpende oppdatert hele tiden. Utviklingen er stor innen ulike hjelpemidler som er mye mer enn «bare» høreapparater, som i seg selv er en liten datamaskin, sier Jensen. 

--Kontaktpersonen skal formidle kontakten mellom brukernes behov og NAV hjelpemiddelsentralen som har hørselshjelpemidler gratis til utlån. Her er mye å gjøre for at informasjonen om mulighetene kommer ut til brukerne. Et ansvar som påhviler kommunene og ikke minst NAV. Derfor blir man aldri ferdig med dette arbeidet, sier Bernt-Aksel Jensen.








Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS