Formannskapet sier nei til flytting av sikkerhetssenteret
Et enstemmig formannskap har vedtatt en uttalelse som går imot forslaget om å flytte Nordkapp kompetanse- og sikkerhetssenter fra Nordkapp videregående skole til Fagskolen i Finnmark.
Under møtet understreket politikerne at hele det politiske miljøet i kommunen står samlet i saken. Johnny Ingebrigtsen (SV) sa at det er viktig at kommunen markerer sin motstand, og minnet om tidligere erfaringer da sikkerhetsopplæringen ble forsøkt drevet utenfor fylkeskommunen, noe som ikke fungerte.
Ruben Alseth (H) oppfordret alle partier til å jobbe videre mot fylkeskommunen. Tor Mikkola (Sp) støttet uttalelsen og påpekte at saken har skapt uro blant ansatte.
Ordfører Jan Morten Hansen (Ap) reagerte på måten prosessen har vært håndtert på, og varslet at uttalelsen nå sendes til fylkeskommunen og Hovedutvalget for kompetanse. Han ønsker også et møte med Castberg-partnerskapet, som har investert betydelige midler i senteret.
Formannskapet er tydelig: Nordkapp kompetanse- og sikkerhetssenter skal forbli ved Nordkapp videregående skole.
















