Sosiale medier inspirerer unge til tur
Hytta i Falkebergbukta er mye fotografert, bilder som ligger på sosiale medier. (Arkivfoto)

Sosiale medier inspirerer unge til tur

Tall fra en fersk Ipsos-undersøkelsen har blitt presentert.
Riks
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 19.03.2022 12:00

Én av to unge motiveres til turer i naturen av sosiale medier, viser nye Ipsos-tall. Stadig flere eldre finner også turinspirasjon på Facebook og Instagram.

--Ingenting er bedre enn om skjermene vi tilbringer så mye tid foran, også kan motivere folk til å komme seg opp av sofaen og ut i naturen, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv, i en pressemelding. 

Norsk Friluftsliv har tatt initiativ til den ferske Ipsos-undersøkelsen.

Tallene viser at hele 52 prosent av de mellom 15 og 24 opplever at sosiale medier inspirerer dem til å gå på tur eller bedrive annet friluftsliv. Instagram er inspirasjonskilde nummer en, men også Facebook, Snapchat og TikTok nevnes av flere.

Turgåere i Nordkapp bruker sosiale medier aktivt. Mange bilder fra Nordkapp-naturen ligger på Facebook.com og Instagram. 

Hele 20 prosent av de på 60 år og oppover sier at sosiale medier motiverer dem til tur. Da det samme spørsmålet ble stilt i 2020, var tallet 12 prosent. I denne aldersgruppen er det på Facebook man finner mest turinspirasjon.






Annonse:
https://www.nordkapp.kommune.no/
Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS