Pressemelding

Tryg Forsikring - 14.01.2019

Uvær i fjellet mandag: Slik kjører du kolonnekjøring

Meteorologisk institutt har sendt ut gult farenivå for mandag for hele fjellet i Sør-Norge på grunn av vanskelige kjøreforhold. På de fleste fjellovergangene som ikke er stengt er det innført kolonnekjøring.

– Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, sjef i Tryg Forsikring.

Drivstoff, mat og klær

Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff eller strøm og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det som sjåfør oppleves stressende å kjøre slik for første gang, sier han.

Nødblink og kald luft

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen.
Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen.
Brøytemannskapet vet at du er der.

Slik kjører du kolonnekjøring:

Før du drar:
* Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene
* Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger
* Innhent informasjon om veg- og værforhold
* Ta med varme klær og vinterfottøy
* Ta med mat og drikke
* Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade
* Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk (M&S).
* Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn

Før kolonnekjøringen:
* Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta
* Har du varmetråder i frontruta så slå de av
* Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS