Pressemelding

Codan Forsikring - 29.10.2020

Tre av ti har redusert faste kostnader under koronaen

Tre av ti nordmenn har tatt grep om de største, faste kostnadene, og endret på lån, forsikring, strøm og mobil for å bedre privatøkonomien under koronakrisen.

I en ny undersøkelse, utført av Norstat på oppdrag fra Codan Forsikring, svarer 69 prosent av de spurte at de verken har skiftet strømleverandør, mobilselskap, forsikringsselskap eller bank etter at koronakrisen slo inn for fullt i mars. De har heller ikke forhandlet seg fram til bedre lånebetingelser, eller forsøkt å få en bedre forsikringsavtale.

Ni prosent av de spurte sier de har byttet forsikringsselskap eller forhandlet på forsikringsavtalen sin. Kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring er ikke overrasket.

– Få går gjennom forsikringsavtaler og priser på forsikringen sin. Den som tar seg bryet med å vurdere forsikringsbehovet og undersøke priser, kan spare tusenvis av kroner hvert år og få bedre dekninger, sier Richvoldsen.

Godt voksne er dårligst

– Ser vi på de ni prosentene som faktisk har tatt en gjennomgang av forsikringene, finner vi et skille mellom de ulike aldersgruppene, fortsetter han.

Undersøkelsen avdekker at det er de yngste forbrukerne som har vært flinkest.

– I aldersgruppen 18-29 år sier 13 prosent av de spurte at de har gjort noe med forsikringene sine. Blant dem som er 30-39 år er andelen 14 prosent. I den eldste gruppen i undersøkelsen, som er alle over 50 år, er det bare fem prosent som svarer det samme, forteller Richvoldsen. 

Blant de yngre forsikringskundene er det altså nesten tre ganger så mange som tester markedet. 

Test markedet

– Det er ingen grunn til at ikke alle kan gå gjennom forsikringene sine med jevne mellomrom. Det kan være betydelige summer å spare ved å vurdere forsikringsbehovet og teste markedet, sier Karlin Moen, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Familieøkonomi. 

Moen understreker at det imidlertid er viktig å ikke la seg blende av en lav pris og at det er viktig å sette seg inn i hva man betaler for. 

– Vær oppmerksom på at forsikringsprodukter ikke er like fra et selskap til et annet og at det, som for alt mulig annet man kjøper, handler om både pris og kvalitet, sier hun.

Fakta

I spørsmålet om hvilke av følgende ting har du gjort siden mars, da koronasmitten for alvor kom til Norge, svarer nordmenn som følger:

  • 11 prosent har forhandlet lånebetingelser.
  • 9 prosent har byttet eller forhandlet forsikringsavtaler.
  • 9 prosent har skiftet eller forhandlet strømavtale.
  • 7 prosent har byttet mobilselskap.
  • 3 prosent har byttet bank.
  • 2 prosent har utsatt kredittkortbetalinger.
  • 1 prosent har tatt opp forbrukslån. 

Undersøkelsen er gjennomført på web av Norstat for Codan Forsikring i et landsrepresentativt utvalg på 1020 respondenter.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS