Pressemelding

Finnmark fylkeskommune - 13.12.2019

Skoletall: Finnmark litt fram – litt tilbake

Skolebidragsindikatorer Finnmark 2018/2019 viser at Finnmark ligger på nasjonalt gjennomsnitt når det gjelder karakterpoeng og bestått, litt under når det gjelder deltakelse.

 

Indikatorene i videregående skole for 2018/2019 ble nylig presentert. De skal gi en indikasjon på hva skolens innsats har å si for elevenes resultater.

 

Litt fram, litt tilbake

Hovedutvalgsleder for kompetanse i Finnmark fylkeskommune, Johnny Ingebrigtsen, er fornøyd med at det på alle indikatorer (karakterpoeng, årsbestått og deltatt) er moderate forbedringer fra i fjor (men ikke nødvendigvis fra årene før det) for studieforberedende elever. Oversikten viser en moderat tilbakegang for yrkesfaglige elever.

 

Troms-sammenligning

-Sammenligner vi oss med Troms, så er Finnmark på samme nivå når det gjelder karakterpoeng og årsbestått, mens de har litt bedre resultat på deltakelse og er på nasjonalt snitt, sier han.

 

-Det er viktig å understreke at disse resultatene er målt opp mot snittet for landet for hvert år og sier ikke noe om de faktiske resultatene, som kan ha gått både opp eller ned.

 

På nasjonalt nivå

Hovedbudskapet fra Ingebrigtsen er at Finnmark er på nasjonalt snitt når det gjelder karakterpoeng og bestått, men litt under når det gjelder deltakelse.

-Vi synes tallene utfordrer stereotypen om at skolene i Finnmark er så dårlige; ifølge denne undersøkelsen er vi som fylke så å si på likt linje med resten av landet, men vi skal, fortsatt jobbe for å bli bedre.

 

-Det kan være utfordrende å si så mye om forbedringer når vi vet at det settes et nytt gjennomsnitt hvert år. Det betyr at selv om vår faktiske tall skulle bli bedre, er det mulig at det vil framstå som en forverring hvis resten av landet har forbedret seg mer - eller motsatt, at det vil framstå som om vi har blitt bedre selv om vi har faktisk lavere tall hvis alle de andre har blitt mye verre, påpeker han.

 

 

Ingebrigtsen viser til tabellen nedenfor som gir en oversikt over resultatene for 2018-19. De blå feltene viser hvor det ikke er statistisk signifikant avvik fra landsgjennomsnittet, det vil si vi er på gjennomsnittet. De grønne feltene viser hvor det er en statistisk signifikant avvik fra landsgjennomsnittet.

 

 

 

Studieforberedende program

Yrkesfaglige program                    

Sammendrag

Karakterpoeng

Vi har siden 2015-16 vært rundt gjennomsnittet. For første gang er vi i 2018-19 over gjennomsnittet, men bare så vidt, og resultatet er ikke statistisk signifikant.

Det har vært noe mer variasjon her enn på studieforberedende. Vi har vært litt over og litt under nasjonalt snitt, dog oftest ikke på en statistisk signifikant måte. Vi er i år gjennomsnittlig her (litt under en tiendedel av en karakter, dog ikke statistisk signifikant).

Vi er jevngod med resten av landet i å bidra til elevenes karakterpoeng, både på studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram.

Årsbestått

Signifikant forbedring fra i fjor, dog fortsatt noe under nivået i 2016-17. Vi ligger litt under nasjonalt snitt (1,2 prosentpoeng/15 elever), men det er ikke en statistisk signifikant forskjell.

Etter å ha vært en god del under nasjonalt snitt i noen år, har vi vært på eller nært nasjonalt snitt de to siste årene. Vi er litt under nasjonalt snitt (1,5 prosentpoeng/17 elever), men det er ikke statistisk signifikant.

Vi er jevngod med resten av landet i å bidra til at elever består i alle fag, både på studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram.

Deltatt

Til tross for en moderat forbedring i forhold til tidligere år, ligger vi fortsatt litt under gjennomsnittet, kun 0,8 prosentpoeng under snittet. Det utgjør ca. 10 elever.

Det er en minimal nedgang fra i fjor, men resultatene for de to siste skoleårene er bedre enn for perioden 2015-2017. Vi ligger 1,3 prosentpoeng under nasjonalt snitt, men det er en del usikkerhet knyttet til det tallet. Det utgjør ca. 15 elever.

Elever i Finnmark slutter i løpet av skoleåret litt oftere enn gjennomsnittet for landet.  Resultatene har forbedret seg målt i forhold til 2-3 år siden, så det ser ut som om det går i riktig retning. For 2018-19 var det snakk om ca. 1% forskjell, eller ca. 25 elever (fra 3-41 elever med usikkerhetsmargin)

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS