Pressemelding

Media Direct Norge - 13.12.2019

Satser på kino-reklame på samisk

Flere annonsører bl.a Telia, OBOS og Fabel satser på samisk språkdrakt i forbindelse med kinofilmen Frost 2 som har premiere 25. desember på norske kinoer. Reklamen på samisk blir vist i forbindelse med alle forestillinger med den samisk dubbede versjonen av nettopp Frost 2.

 

Frost 2 vil samtidig med den ordinære premieren også ha premiere på versjonen som er dubbet på samisk. Denne blir satt opp flere steder rundt om i Norge.

 

-Dette er historisk – og veldig bra. Vi setter stor pris på at annonsørene bidrar med reklamebudskap på samisk. Dette er annonsører som tar ansvar, sier markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge. MDN er størst på reklamesalg på kino i Norge.

 

Og dette skjer i FN-året for urfolksspråk. FNs Generalforsamling har vedtatt at gjennom året 2019 skal urfolksspråk få spesiell oppmerksomhet. Det eksisterer mellom 6 000 og 7 000 språk i verden i dag. Den arktiske regionen har oppnevnt sametingspresident Aili Keskitalo som sin representant i Unescos styringsgruppe for språkåret.

 

-Annonsører blir stadig mer opptatt av ansvarlighet som kommersielle aktører. Det er også dette et godt bevis på. Dermed blir det en langt mer helhetlig samisk kino-opplevelse med Frost 2 for de som velger å se den samisk dubbede versjonen, sier Christer Solberg.

 

-Vi syntes det var naturlig å tilpasse reklamen vår til det samiske språk – siden filmen er dubbet på samisk. For oss er det viktig å være så relevant som mulig for de vi snakker til, legger Ingvild Stubhaug Steg markedssjef i Telia til.

 

I den samisk-dubbede Frost 2 er det Marianne Pentha, som koret for Keiino i Eurovision, som har stemmen til Elsa. Mari Boine låner stemmen til Yelena og Mikkel Gaup står bak stemmen til løytnant Mattias. Den nordsamiske dubbede versjonen har fått tittelen Jiknon 2.

 

-Her blir det samisk språkdrakt både i filmen og i reklamen før filmen. Dette står det respekt av, sier Christer Solberg i Media Direct Norge.

 

Og året som snart er omme, har vært nok et godt år for reklameomsetningen på kino. Om ikke lenge er 2019-tallene klare.

 

Det norske kinoreklamemarkedet i Norge landet i 2018 på 201 millioner kroner netto, og økte ifølge IRM med 15,7 prosent fra 2017 til 2018. Totalmarkedet vokste til sammenligning med 2,7 prosent i perioden.

 

 

 

 

Mediebyråforeningens Mediebarometer viste en kinoreklame-vekst på 28,1 prosent fra 2017 til 2018. Det skjedde i et marked som totalt vokste med 0,3 prosent.

 

-Annonsørene høster gode erfaringer med kino som reklamemedium. Folk som er på kino, får med seg reklamen – og kino har et attraktivt og ungt publikum. Derfor fortsetter veksten, sier Christer Solberg.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS