Norstat har på vegne av Codan Forsikring spurt nordmenn om de det siste året har drukket alkohol eller tatt rusmidler som kan ha påvirket kjøringen deres. Tre prosent svarer at de har drukket alkohol, noe som tilsvarer rundt 126 000 nordmenn over 18 år. Én prosent svarer at det har tatt rusmidler som kan ha påvirket kjøringen deres, tilsvarende rundt 40 000 nordmenn.
– Tre prosent kan høres lite ut, men det er altfor mye i en sammenheng som dette. Hvis du kjører når du er ruspåvirket risikerer du å skade både deg selv og andre, og vi i forsikringsbransjen har nulltoleranse for kjøring i ruspåvirket tilstand, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.
Medvirkende årsak til dødsulykker
Tall fra Utrykningspolitiet (UP) viser at kjøring med rus var medvirkende årsak i hele 34 prosent av dødsulykkene i 2018. Det er den høyeste registrerte andelen siden UP startet med dybdeanalyser av dødsulykker.
For å forebygge kjøring i ruspåvirket tilstand gjennomfører UP synlige promillekontroller på tider og steder folk flest forventer å bli kontrollert. I tillegg til å avdekke ruspåvirkede sjåfører, bidrar dette også til å øke folks subjektive opplevelse av oppdagelsesrisiko.
Frykter ulykke
Norstat har på vegne av Codan Forsikring også undersøkt hva som er de viktigste grunnene til at folk ikke kjører med promille. Flest svarer at de frykter å bli involvert i en ulykke.
– Det er bra at mange er klar over risikoen for å bli involvert i en ulykke hvis de kjører ruspåvirket. Du risikerer også både fengsel, bot og inndragning av førerkortet. Bøtesatsen er 1,5 månedslønn og kaskoforsikringen gjelder ikke ved kjøring i ruspåvirket tilstand, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen.
|