Pressemelding

Tryg Forsikring - 19.06.2019

Mange synes elsparkesykkel kan være farlig

 

 

Elsparkesykler har i løpet av kort tid erobret gatebildet i flere byer i Norge, ikke minst i Oslo. Men det har vært mange ulykker, og i en fersk spørreundersøkelse svarer nær halvparten at de opplever at elsparkesykkel kan være farligere enn vanlig sykkel i trafikken.

 

 

 

 
 
 
 

 

 

 

– Vi har lenge fryktet ulykker med elsparkesykkel, og er ikke overrasket over at så mange synes elsparkesykkel kan være farligere enn vanlig sykkel. Det er et motorisert kjøretøy hvor det ikke stilles krav til alder, ferdigheter eller hjelm. At skadelegevakten i Oslo får inn skadde hver dag sier litt om skadepotensialet. Det har vært dødsulykker i utlandet med barn involvert, og nylig ble en kvinne meid ned på fortauet i Oslo av en elsparkesykkel. Det er forståelig at mange stiller spørsmål rundt sikkerheten ved elsparkesykkel, sier Øyvind Setnes, forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring.

 

Flertall vil ha hjelmpåbud

 

Over tusen nordmenn har deltatt i den landsomfattende spørreundersøkelsen som er foretatt av YouGov på vegne av Tryg Forsikring og Trygg Trafikk. På spørsmål svarer seks av ti at de ønsker hjelmpåbud ved bruk av elsparkesykkel.

 

– Elsparkesykkel er ikke et leketøy, men et motorisert kjøretøy som hvem som helst kan ta i bruk uten kjøreopplæring, også barn. De kan akselerere, og treffer man en fortauskant faller man lett fremover. Studier har vist at nær halvparten av de som blir skadd får hodeskader, at få bruker hjelm, og mange kjører i alkoholpåvirket tilstand på kveldstid. Det er skremmende hvis veldig få bruker hjelm, da det er det desidert sikreste for å unngå hodeskader, sier han.

 

Elsykkel tryggere enn elsparkesykkel

 

For elsykler er bildet noe annerledes. Syv av ti oppgir å bruke hjelm ofte eller alltid, mens kun tre av ti opplever elsykkel som farligere enn vanlig sykkel. 72 prosent av de spurte vil ha hjelmpåbud for elsykkel, langt flere enn de som vil ha hjelmpåbud for elsparkesykkel.

 

– Mye tyder på at brukerne av elsykler har et mer bevisst forhold til sin egen sikkerhet. En elsykkel har større dekk og bedre bremser, og er i så måte tryggere enn en elsparkesykkel. Så ser vi at brukerne av elsykkel er eldre enn for elsparkesykler, at de fleste eier sin egen, og at flere bruker den til og fra jobb hele året. Samtidig blir det bygget mer og tryggere sykkelveier i de største byene, noe som bidrar til å øke sikkerheten for syklister, sier Setnes.

 

For å bruke en elsparkesykkel på fortau, gatetun eller i en gågate må gangtrafikken være liten og du må ha tilnærmet gangfart. Så lenge du kjører på den regnes du som en kjørende, mens triller du den ved siden av deg regnes du som en gående.

 

Spørreundersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 22. - 27. mai 2019 gjennomført til sammen 1008 CAWI-intervjuer med personer 18+ år.

 

  

Elsparkesykkel - noen huskeregler:

 

  • Ferdes man i veibanen med en elsparkesykkel og kommer til et kryssende gangfelt skal man vike for kryssende fotgjengere med mindre annet er regulert ved trafikklys.
  • Med elsparkesykkel skal en stoppe ved rødt lys, på lik linje med syklister.
  • Med elsparkesykkel er det tillat å krysse gangfelt kjørende, men man har vikeplikt for all kryssende trafikk. Triller man den har kryssende trafikk vikeplikt med mindre annet er regulert ved trafikklys.
  • Det er ikke lov å kjøre en elsparkesykkel i utmark da den der defineres som en motorvogn og faller inn under regelverket om motorferdsel i utmark.
  • Selv om det ikke er krav om bruk av hjelm, oppfordres alle som ferdes på både sykkel og små elektriske kjøretøy til å bruke dette.

 

 

 

 
 
 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS