Pressemelding

Fylkesråd Hans M. Ellingsen - 19.02.2007

Kronikk. Framtid for film i Finnmark!

Fylkesråd for kultur, næring og samferdsel i Finnmark Hans Mathias Ellingsen
Fylkestinget i Finnmark har vedtatt en visjon om å utvikle 500 lønnsomme kulturarbeidsplasser i Finnmark innen 2014. Film og annen audiovisuell industri er en viktig bransje innafor kulturnæringene.

Finnmark med sin lange og dramatiske historie er en uttømmelig kilde til fortelleren. Både det historiske og det moderne Finnmark bærer på historier som ”treffer” mennesker i hele verden. Vår fantastisk natur og dramatiske vær gjør fylket til ypperlige locations eller innspillingssteder for egne produksjoner, men også for utenlandske produksjoner. Nærheten til Russland og Finland gjør Finnmark ennå mer spennende!

Noen av de mest omtalte og suksessrike filmene fra Nord-Norge har sitt utgangspunkt i historia og lokalsamfunn i Finnmark, og de er skapt av finnmarkinger. ”Veiviseren” og ”Heftig og begeistret” har gjort mang en finnmarking stolt, og gjort Finnmark kjent for mange rundt om i verden. Nå venter vi på Nils Gaups nye storsatsing ”Kautokeino 1852” og lavbudsjett actionkomedien ”Kill Buljo” som begge skal vises på norske kinoer våren 2007.

Større film- og fjernsynsproduksjoner krever ofte mange ansatte, men samtidig er disse ofte prosjektbaserte med mange frilansere og få permanente arbeidsplasser. Hvis vi i Finnmark får til å samle og bygge opp kompetanse på nettopp film- og fjernsynsproduksjon vil det bli skapt et miljø, det blir økt kompetanse, høyere kvalitet og større mangfold. Får vi til kontinuerlige produksjoner er det snakk om store næringsmessige ringvirkninger også i andre bransjer som matforsyning, overnatting, turisme osv. Filmcampen i Målselv er et eksempel på dette, og en viktig brikke i en helhetlig filmsatsing i Nord-Norge.

Tall fra utgangen av 2005 viser at av 1279 kultursysselsatte i Finnmark jobbet 158 innen TV, radio, film, video og foto. Flesteparten av disse jobber innen TV og radio og kun noen få jobber i mer frie yrker med film, video og foto. Blant de som driver med film, video og foto er det mange som kun har denne virksomheten som ”bijobb”. Det vil si at de får hovedinntekten sin fra en annen aktivitet. Vi tror potensialet er stort for å få flere filmarbeidere til Finnmark.

Film er både kultur og næring
En satsing på film i Finnmark handler vel så mye om næringspolitikk som om kulturpolitikk. Det må ligge et solid kulturpolisk fundament til grunn, men når jeg er opptatt av det næringmessige er det nettopp for å gjøre oppmerksom på de mulighetene for verdiskaping og arbeidsplasser som ligger i hele næringskjeden knyttet til film og audiovisuelle produksjoner.

Det offentliges rolle i forhold til filmsatsing er å være tilrettelegger, det vil si at vi må ha virkemidler og satsing som gjør det mulig for filmskapere å virke i Finnmark. Det kan være fruktbart å skille mellom virkemidler til det rent kunstneriske eller kreative arbeidet og til det næringsmessige arbeidet. Eksempler her er at utvikling av en ide og manus til en film defineres som den kreative eller kunstneriske prosessen, mens markedsføring og profilering av filmen er mer næringsretta arbeid. Det offentlige kan bidra med tilskuddsordninger rettet mot talentutvikling, kompetanseheving, markedsføring osv. Hvis vi skal markedsføre Finnmark som en attraktiv plass å etablere seg for filmarbeidere og påvirke ungdom til å velge kreative yrker må vi kunne lokke med gode ordninger.

Nordnorsk filmsenter i en ny filmhverdag
Fylkeskommunens viktigste virkemiddel i forhold til film er Nordnorsk filmsenter, der vi er en av fire eiere. Nordnorsk filmsenter er kompetansesenter og knutepunkt for landsdelen, og har blant annet ansvar for tilskudd til kort- og dokumentarfilmer, utviklingen av samisk film, kompetanseheving, distribusjon av landsdelens filmer.

Når det nå i løpet av våren kommer en ny stortingsmelding om film, har Finnmark gitt innspill om at vi ønsker at de regionale filmsentrene skal få større oppgaver. I dag forvalter filmsentrene kun virkemidler innrettet mot de såkalte ”ikke-kommersielle” formatene kort- og dokumentarfilm. I framtiden ønsker vi at filmsentrene også må få en rolle i forhold til spillefilmer og TV-produksjoner. Vi går også inn for at det etableres et regionalt filmfond i Nord-Norge og vil bidra økonomisk til dette under forutsetning at de andre nordnorske fylkeskommune også blir med.

Nord-Norge er en stor region med flere små kompetansemiljøer innen film. Vi er opptatt av å samle kompetanse, og mener derfor at filmsenterfunksjoner og filmfondfunksjoner gjerne kan være samlet under samme tak. Et nordnorsk filmsenter med tilpassede virkemidler og god kompetanse kan ha en viktig funksjon i forhold til å bygge nettverk mellom filmarbeidere i regionen, bidra med kompetansehevende tiltak for bransjen og følgelig også utvikle og danne grunnlag for en mer robust bransje.

Egen satsing på samisk film
I tillegg til at vi ønsker en styrking og flere oppgaver til Nordnorsk filmsenter går vi inn for at det etableres et eget samisk internasjonalt filmsenter i Kautokeino. I regjeringens Nordområdestrategier er det sterke signaler både om satsing på film i Nord-Norge, og satsing på samisk film. Vi ønsker å gi regjeringens nordområdesatsing et innhold og vil invitere Sametinget og miljøene i Sverige, Finland og Russland til et samarbeid på dette spennende området.

Hvordan utvikle bransjen
I dag mangler vi gode virkemidler for bedriftene i filmbransjen. Vi er heller ikke helt sikre på hva filmarbeiderne og bedriftene innafor dette området trenger fra det offentlige virkemiddelapparatet. Derfor har Innovasjon Norge Finnmark og Finnmark fylkeskommune gått sammen om å få på plass et utviklingsprogram for filmbransjen i Finnmark. I løpet av våren kommer vi til å invitere både enkeltaktører fra bransjen og organisasjonene til en samling der vi ber om konkrete innspill til utviklingsprogrammet.

Jeg er opptatt av samarbeid, mellom offentlig sektor og næringslivet, mellom frivillige og profesjonelle krefter, og ikke minst internasjonalt på Nordkalotten og i Barentsregionen.
Gjennom den nye offensive satsing på film som næring i Finnmark skal vi samle alle de kreftene i Finnmark som er opptatt av og har kompetanse på film; filmfestivalene, filmklubbene, kinoene, filmskapere, TV-kanalene og alle som kan bidra til å løfte film i Finnmark. Både Finnmark fylkeskommune og Innovasjon Norge Finnmark legger nå penger i potten til filmsatsing, men vi utfordrer også andre til å bli med på laget. Her vil vi bygge allianser for å få til en filmsatsing som bærer frukter!
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt: