Pressemelding

Nils Kristian Winther - 14.08.2017

Konkurranse gjør Sápmi sterkere

Konkurranse ikke er et mål i seg selv, men et middel for å sikre et rettferdig oppgjør i flere ledd. Fra leverandør til forbruker.

Den siste uken har vi sett en opphetet debatt på sosiale medier rundt Finnmark Reins valg om å gå til rettssak mot Nortura. Bakgrunnen er beskyldninger om kontraktsbrudd.

Finnmark Rein på sin side viser til en over 30 år gammel kontrakt hvor de hevder de har enerett på slakting av rein ved Norturas anlegg i Karasjok. Dette er stikk i strid mot konkurranseloven.

Finnmark Rein er en viktig aktør for reindriften og samfunnet forøvrig, men å vise til en gammel kontrakt for enerett og monopol på å slakte rein, kommer ingen til gode. Det rådende prinsipp innenfor moderne konkurransepolitikk er at det er selve konkurransen som skal beskyttes, ikke aktørene i markedet eller konkurrentene. Det er altså rivaliseringen mellom bedrifter som skaper fordeler for meg som forbruker og samfunnet for øvrig.
Dette kommer til uttrykk i form av lavere priser, bedre vareutvalg, mer tilgjengelighet og mer utvikling. De som ikke omstiller seg konkurransen taper som regel markedsandeler og kan kanskje bukke under. De som omstiller seg og leverer vil vinne markedsandeler.

Reineiere jeg har snakket med sier de ønsker konkurransen velkommen. Den har endret hverdagen deres til det positive. Ikke bare er prisene på reinkjøtt blitt bedre, men også service og oppfølgning fra slakteriene som kjøper kjøttet er blitt bedre. Tidligere har reineiere nærmest stått med lua i hånda når de skal selge sin rein, nå blir de møtt av oppkjøpere på deres egen arena som kjemper om å få kjøpe reinen.

Jeg har blitt fortalt historier fra monopoltiden der reineiere selv måtte ringe slakteriet og nærmest tigge om å få solgt reinen. Prisen var også deretter. Spørsmålet er, vil vi virkelig tilbake til en slik situasjon?

For Sápmi betyr konkurransen at slakteriene må legge igjen mer penger hos reineierne, som igjen gir reindrifta bedre muligheter til å utvikle sin egen drift. Samfunnet for øvrig yter også godt av den økte prisen. Økt forbruk gir flere arbeidsplasser og ikke minst de samiske kulturnæringene yter godt av dette. Et samfunn med overskudd er også et samfunn som har råd til å utvikle seg.

Forutsetningen for økt produktivitet i reindrifta er å slippe til konkurranse blant oppkjøpere og produsenter. Når en bedrift som Finnmark Rein er alene i markedet – altså står i en monopolstilling – vil ikke bedriten ha et så stort utviklingspotensial og en konkurransekraft som hvis bedriften hadde hatt en motpart. Når både Finnmark Rein og Min Boazu må konkurrere om oppkjøp av rein, tjener reindriftsutøveren og forbrukeren på det. De vil få et naturlig priskappløp på rein, levering og betaling. Dette kommer badjeolmmoš til gode.

I det tidspunktet en bedrift vokser ettersom den klarer å drive mer kostnadseffektivt, settes det også i gang forskjellige mekanismer hos bedriften selv, men også hos konkurrentene. Hos konkurrentene vil dette utløse et sterkt press på at disse også vil måtte prøve hardere for også å bli mer effektive og tilby kundene sine enda bedre produkter og priser. Hvis de ikke gjør dette, vil de både miste markedsandeler og kanskje også gå konkurs.

På den andre og mer positive siden vil en bedrift som vokser fordi den har vært meget effektiv, også endre sin adferd etter hvert som den vokser og tar større markedsandeler. Når en bedrift setter sine priser, vil den drives av to hensyn: marginer og salg. En høy margin fordrer en høy pris, men med en høy pris vil salget svekkes.

Ettersom en bedrift vokser, vil insentivene til å opptre aggressivt i priskonkurransen svekkes. I sin tur gir dette rom for at mindre effektive bedrifter vil kunne eksistere i markedet. Denne effekten tilsier derfor ikke at en effektiv bedrift vil kunne opptre på en slik måte at den vil prise så lavt at det vil føre til at konkurrentene presses ut av markedet.

Reindriftmarkedet har som andre næring forøvrig godt av konkurranse. Dette vil kanskje ikke lønne seg primært for slakteaktørene, men jeg lever godt med at grasroten kommer seg best mulig ut. Mitt mål som samepolitiker er nemlig å sikre et godt og bærekraftig grunnlag for de som driver med reindrift som primærnæring.

Hvorfor er det så viktig med konkurranse? For det første er det viktig å huske på at konkurranse ikke er et mål i seg selv, men et middel til høyere produktivitet og innovasjon. For forbrukeren betyr konkurranse flere valg og lavere priser. I Sápmi som Norge forøvrig, har vi et godt stykke å gå både når det gjelder å få en forståelse for hvorfor det er viktig å slippe til konkurranse, og faktisk slippe til konkurranse på områder som i dag har unntak fra konkurranseloven.

Sápmi står ovenfor et historisk veiskille i denne saken. Som nasjon må vi ta et valg om hvorvidt vi ønsker å ta i bruk konkurransens fordel slik at den gir beskyttelse og muligheter til å videreutvikle vårt samfunn. Reindriften er Finnmarks største sysselsetter, en av premissgiverne for vår identitet og en viktig kulturbærer. En robust og slagkraftig reindrift gir derfor et mer robust og levende samisk samfunn.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS