Pressemelding

Marianne Berg, reiselivssjef i Nordkapp - 05.06.2020

«Ka skal vi gjøre uten turistan?»

Her i nord bruker vi å si «ka skulle vi gjort uten havet?». Svaret på det er soleklart og iboende hos enhver «nordlending». Nå står vi ovenfor «ka skal vi gjøre uten turistan?». Det later ikke til å være like iboende hos enhver. 

 

Nordkapp var tidligere rangert som en av de kommuner med høyest antall arbeidsledige etter antall boende. Fortsatt har Nordkapp en høy ledighet og hele 161 personer er fortsatt uten arbeid i kommunen, dette tilsvarer hele 9,6 %. I tillegg står mange hjemkomne studenter og andre uten tilbud om sommerjobb. Så hva bidrar turistene med tenker du? 

 

La oss fortelle deg. Hele næringslivet i Nordkapp er avhengig av inntjening for å få hjulene til å gå rundt. Sommersesongen i Nordkapp er den sesongen mange reiselivsaktører og næringsaktører får inntjening til en helårlig og bærekraftig drift. Vi hadde en lovende sommer i vente slik prognosene tilsa, men nå står vi på stedet hvil. Nå er det 2,5 måned siden krisen inntraff og fremtiden er særdeles usikker. Et Nordkapp-platå uten gjester, hvert fall få. En rekke reiselivsbedrifter står på vent, uten et tilstrekkelig kundegrunnlag. Hoteller og overnattingssteder med få eller ingen gjester. Nordmenn kommer hit i sommer, men langt i fra nærmere 200.000 slik det har blitt vist til i Ipsos (på oppdrag av Norsk Friluftsliv) sin spørreundersøkelse.

Undersøkelsen er lite representativ med kun 544 respondenter. Vi skal være fornøyd med å få 50- 60.000 nordmenn hit, et antall langt fra bærekraftig for ei næring som blør. Dessverre kommer de ikke av seg selv. Det er en stor markedsføringsjobb som ligger til grunn for at tilreisende velger akkurat vår destinasjon fremfor andre. 

 

Det åpnes mot Danmark, men ferden til Nordkapp er lang. Og ferden er enda lengre uten et tydelig budskap i markedsføringen. Uten forståelse og kunnskap om hva reiselivet innebærer er det svært uheldig med uttalelser som at det skal bli deilig med å oppleve Nordkapp uten masseturisme. Nordkapp har tidligere hatt svært få dager i løpet av en sommersesong hvor antall besøkende er problematisk. Masseturisme brukes ofte som et negativt ladet ord, men masse turister er faktisk det som bidrar til verdiskaping for næringslivet og derav samfunnet generelt. Det handler om spredning og god organisering. Sommeren kommer, og sommeren går. Til høsten kommer smellen, og mulig må noen reiselivsbedrifter låse døren – for godt. 

 

På vegne av Visit Nordkapps medlemsbedrifter og næringslivet generelt, etterlyser vi en politisk ledelse som bretter opp ermene og bistår oss i denne krisen. Når skal man innse at Nordkapp er avhengig av turismen, som vi i årevis har prisgitt? Politisk ledelse sover i timen, og det er på høy tid å våkne. Næringslivet står på vent, og det bidras hverken til hjelp eller utvikling. Tvert imot, utsettelse og frustrasjon får vi servert i en verdenskrise. Ser vi til andre kommuner er drahjelpen betraktelig bedre. Selv i kommuner der reiselivet ikke er på nærhet av samme omfang. Dette gir andre destinasjoner et stort fortrinn, og her sitter man på gjerdet og ser på at en hel destinasjon undergraves. 

 

Så, «Ka skal vi gjøre uten turistan?».  

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS