Pressemelding

Tryg Forsikring - 16.04.2021

Godt resultat for Tryg i Q1

 
 

Tryg i Norge leverer et resultat for årets første kvartal som er 97 millioner kroner bedre enn første kvartal i 2020. – En sterk topplinje og ingen storskader bidrar til en god resultatfremgang, sier Trygs norgessjef Espen Opedal.

 

 

 

 
 
 
 

 

 

 

Trygs norske forretning hadde en samlet premieinntekt på 2.417 millioner kroner i første kvartal, noe som er 8 prosent høyere enn samme kvartal i 2020.

 

– Vi hadde en rekordstor kundevekst i 2020, og dette gjenspeiles i den økte topplinjen, sier Opedal videre. Tryg fikk 2.250 nye privatkunder i første kvartal i år, mot 7.100 nye kunder i første kvartal 2020.

 

Økte rater innenfor næringslivsforsikring fører til at denne delen av Trygs virksomhet også bidrar positivt til topplinjen.

 

120 mill til Gjerdrum

 

Tryg samlete utbetalinger etter jordskredet på Gjerdrum ser ut til å bli omlag 120 millioner kroner. Det er registrert 85 skader på bygninger og innbo og 32 skader på biler. Tryg var til stede på Gjerdrum og hotellene der de evakuerte var innkvartert fra dagen etter katastrofen og 14 dager fremover.

 

Over 1600 mennesker ble berørt av jordskredet, og omlag 200 er fortsatt evakuert fordi boligene deres regnes som utrygge. 10 personer omkom i skredulykken.

 

Mange frostskader

 

Skadebildet for årets første kvartal preges av mange frostskader etter en kald og tørr vinter, særlig i nord og vest. Det har imidlertid ikke vært storskader i kvartalet, og sammen med lavere utbetalinger innenfor reiseforsikring, fører dette til at skadeutbetalingene samlet sett er lavere enn i første kvartal 2020.

 

Økt bruk av brukte bildeler


Bruk av brukte bildeler ved bilreparasjoner er et viktig bærekrafts-initiativ for Tryg. Det er særlig ved reparasjon av biler eldre enn 5 år det er aktuelt å benytte brukte bildeler. For disse bilene ble det benyttet brukte bildeler ved 18 prosent av kaskoreparasjonene i første kvartal 2021.

 

– Vi sparer i gjennomsnitt utslipp av nesten et halvt tonn CO2-ekvivalenter (433 kilo) ved hver reparasjon der det benyttes brukte deler, så dette er et godt bærekraftstiltak, sier Espen Opedal.

 

Frontruter skiftes


Reparasjon i stedet for skifte av frontruter på person- og varebiler er et annet initiativ fra Tryg som sparer penger og miljø. Kunden slipper egenandel ved reparasjon, og for hver rute som repareres i stedet for å skiftes, spares miljøet for 191 kg CO2-ekvivalenter. Omlag 33 prosent av alle skadde frontruter som Tryg erstatter, blir nå reparert.

 

Flere tegner behandlingsforsikring


Stadig flere tegner behandlingsforsikring i Tryg, og veksten innenfor dette området var på 16 prosent sammenliknet med Q1 i 2020.

 

– Vi ser at flere benytter seg av psykologdekningen på forsikringen, og Tryg registrerer en økning på 30 prosent så langt i år for denne dekningen. Ensomhet og psykiske problemer etter langvarig nedstenging er nok hovedårsaken til dette, sier Opedal.

 

Flere på chat


Antall henvendelser på Trygs automatiske chat-tjeneste fortsetter å stige, og er 10 prosent høyere de tre første månedene i år enn samme periode i fjor. Tryg får 18.000 henvendelser på chat hver måned, og bare to av ti går videre til manuell ekspedering.

 

– Vi erfarer at våre kunder i all hovedsak ønsker selvbetjeningsløsninger, og har arbeidet hardt de siste årene for at flere og flere henvendelser skal kunne behandles via chat og automatiske løsninger, sier Espen Opedal.

 

 

 

 
 
 
 
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS