Pressemelding

Fylkesutvalget, Finnmark fylkeskommune - 07.05.2019

Fylkesutvalget ber om at det etableres et RITS-team i Finnmark

Finnmark er et stort fylke med lange avstander, få innbyggere og relativt tøffe klimatiske forhold. Det er spredt bosetning med mange små bygder. Og det er langt mellom ressursene som kommer til unnsetning om en ulykke eller katastrofe skulle inntreffe.

I tillegg har vi en lang kystlinje og et enormt havområde som grenser til landsdelen. Aktiviteten langs denne kysten og i dette havområdet er i perioder høy. Fiskeri, olje- og gass virksomhet, transport og cruiseturisme bidrar til en betydelig beredskapsutfordring for landsdelen.

Når det oppstår en akuttsituasjon på havet eller i grisgrendte områder, hvor det vil være behov for raskt å få fram redningsressurser, så er helikopter ofte det mest effektive transportmidlet. 330 skvadron, som flyr Sea King redningshelikopter, er stasjonert på Banak – midt i Finnmark – og er på beredskap hele tiden. Det har gjennom mange år vært et godt samarbeid mellom 330 skvadron og Porsanger Brannvesen, hvor brannmannskaper blir scramblet samtidig og rykker med Sea King når det er behov. Ved trafikkulykker hvor det mistanke om, eller bekreftet at noen sitter fastklemt, så rykker 2 mann fra Porsanger Brannvesen ut med klippeutstyr/frigjøringsutstyr sammen med Sea King.

I landsdelen er det en rekke lange fjelloverganger og langt mellom brann-, ambulanse-, og politiressurser. I tillegg har de små kommunene svært begrensede kapasiteter til å drive avansert redning, som røykdykking, kjemikalidykk, tunellredning, redningsdykk. Man vil ofte være avhengig av å bringe inn slike redningsressurser fra andre steder.

Ved brann om bord i skip, hvor det er behov for assistanse utover skipets egne ressurser, så er nærmeste redningsgruppe i dag lokaliser i Tromsø. Dette redningsteamet (redningsinnsats til sjøs – RITS) er den nordligste av i alt syv brannvesen i Norge som deltar i denne beredskapen. Ordningen kom i stand etter Scandinavian Star-ulykken i 1990, og Tromsø fikk RITS-team i 2009.

Et regionalt redningsteam i umiddelbar nærhet til 330 skvadron på Banak ville vært et stort løft for beredskapen i nord. Dagens ordning, hvor en først må hente RITS-team i Tromsø, for så å rykke ut for å assistere et skip, er langt fra optimal. Tid til transport vil kunne være avgjørende for utfallet. Tiden er den viktigste suksessfaktor i akutte nødsituasjoner.

Etablering av RITS i Finnmark i tilknytning til 330 skvadron gir også mulighet for å gi et slikt regionalt redningsteam andre kapasiteter som nevnt ovenfor. Enkelte andre brannvesen i landet som er en del av RITS-tjenesten har gjort dette, og vil dermed være en ressurs som kan rykke ut med redningshelikopteret i andre scenarier også.

Spesielt i Finnmark vil en slik ordning kunne ha en stor og avgjørende verdi. 

Sea King helikoptrene skal byttes ut i nye AW101. Denne prosessen er godt i gang, og avdeling Banak vil etter planen ha sine nye maskiner innen utgangen av 2020. Det er bygget helt ny base på Banak flystasjon, og denne ble tatt i bruk januar 2019. Det nye helikopteret har større løftekapasitet, lengre rekkevidde og flyr raskere. I tillegg har det større kabin og lasterampe (luke) bak, slik at det muliggjør inn- og utlasting av tyngre utstyr (kasser, snøscooter, ATV etc). Et tett samarbeid med et regionalt redningsteam, hvor en kan styrke et fagmiljø i tilknytning til basen, vil kunne bidra til å utvikle det mulighetsrommet som nye redningshelikoptre gir for landsdelen.

Fylkesutvalget i Finnmark ber om at arbeidet med å styrke beredskapen i Finnmark igangsettes så raskt som mulig.

Uttalelsen enstemmig vedtatt

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS