Pressemelding

Knut Sigurd Pettersen, Scandic - 20.11.2020

Flere feil og beskyldninger om Scandics virksomhet fra Nordkapp kommune

Det hevdes fra ordfører og kommunaldirektør i Nordkapp Kommune at to brev fra departementshold avklarer spørsmålene knyttet til parkering på Nordkapp-platået og omklassifisering av deler av E69. Det er en påstand det ikke finnes noen dekning for. 

I en pressemelding skriver ordfører og kommunedirektør i Nordkapp Kommune at Scandic bruker sin posisjon som pressmiddel for å oppnå ulovlig avgiftsinnkreving og privatisering av offentlig vei. To brev fra departementshold skal ifølge kommunen avklare spørsmål knyttet til parkeringen på Nordkappplatået og billettboder ved E69. Nordkapp kommune skal ifølge ordfører ha fått full støtte for sitt syn.

Vi vet at de rettslige spørsmålene knyttet til vår drift og turistvirksomhet på platået er kompliserte, og har forståelse både for engasjement og at kommunen kan se annerledes på forhold enn oss. Men særlig fordi temaene er kompliserte og Nordkapp-platået engasjerer, bør vi kunne forvente en balansert fremstilling av brevene ordfører omtaler. Dessverre går ordfører i stedet hardt ut med påstander det ikke er dekning for. 

E69
Nordkapp kommune hevder at "Rica og Scandic har siden 2018 forsøkt å få privatisert deler av E69 på Nordkapp-platået. I sine gjentatte henvendelser til Statens vegvesen er det unnlatt å opplyse om at området er under regulering." Det korrekte er at daværende samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, etter spørsmål fra SV i Stortinget uttalte at veien "ved en inkurie" – altså en ren feil – ikke var blitt klassifisert til privat vei 18 år tidligere og at Statens Vegvesen skulle rette opp feilen. 

Statens Vegvesen stanset imidlertid arbeidet fordi Nordkapp kommune ikke ville gi en uttalelse før reguleringsarbeidet var ferdig. Som kjent holder kommunen fremdeles på med dette arbeidet. Det er synd at kommunen påstår at en nå 20 år gammel feil er et forsøk på "å få privatisert deler av E69". Det som skjedde var at Scandic ba departementet gi en avklaring, fordi det ikke er tilfredsstillende at Statens Vegvesen stanset opp et arbeid samferdselsministeren påla dem. Vi har nå fått avklaringen som er etterspurt i over to år. Departementet vil vente med klassifisering til reguleringsarbeidet er sluttført.

Så er spørsmålet: Hva betyr det at strekningen ikke omklassifiseres før Nordkapp kommune en gang vedtar en gyldig reguleringsplan? Beskyldningene om privatisering tyder på at ordfører mener at eierskap og klassifisering er det samme. Det er feil. Vi vet at kommunen ønsker å ekspropriere veien, og ordfører mener tydeligvis at en klassifisering til kommunal vei betyr at kommunen ved et enkelt vedtak fra staten kan få veien gratis. Også det er feil. Hvordan veien er klassifisert har ingen betydning for disse spørsmålene. Verken veier eller annen eiendom skifter eier ved et brev fra et departement.  Scandic ønsket likevel at samferdselsministerens beskjed ble fulgt opp, fordi ordfører fremsatte påstander han ikke har dekning for. Nå skjer det dessverre igjen. 

 

Ordfører holder også tilbake en viktig opplysning. Veistrekningen billettbodene står på er klassifisert som privat vei. Dette har vi allerede vist i media ved å presentere utklipp fra veiregisteret til Statens Vegvesen. Man kan enkelt slå opp i Nasjonal vegdatabank (NVDB) og se hvilke strekninger som er registrert som privat (PV) og europavei (EV). Innkjøringen med billettbodene er klassifisert som privat. Ordfører argumenterer derfor imot egen overbevisning. Vi hadde også ønsket at ordfører gjorde lesere oppmerksomme på at kommunen har gitt byggetillatelse til oppføring av billettboder og at veianlegget er opparbeidet i samarbeid med Statens Vegvesen. 

Parkeringen på Nordkapp-platået
Det er flere uttalelser i departementets brev Scandic er uenige i, men brevets kjerne er langt på vei i tråd med vårt syn. Det bør først presiseres at brevet ikke gjelder Nordkapp-platået. Det er en generell uttalelse fra Klima- og miljødepartementet. Det er kritikkverdig at kommunen fremstiller brevet som en avklaring for Nordkapp. I brevet uttales det korrekt at " Virkeområdet for friluftsloven § 14 omfatter generelt ikke områder med ordinær næringsmessig drift eller som er regulert til byggeområde og tatt i bruk til dette." Parkeringsplassen på Nordkapp-platået er laget for besøkende og for å håndtere turismen. Parkeringsplassen er opparbeidet med sprengte masser fra dagens Nordkapp-hall. På Nordkapp-platået er det ikke etablert noen slik friluftsparkering departementet diskuterer i sitt generelle brev, men vei og parkering for besøkende. 

Kommunen har iverksatt en formell prosess om parkeringen og har varslet at det vurderes rettslige skritt. Dersom slike skritt tas, vil sakene bli vurdert på korrekt grunnlag. Det er enkelt og ryddig å forholde seg til. Anklager og uriktig fremstilling av saken er derimot svært ugreit, og bidrar ikke til den "ro omkring disse spørsmålene lokalt her i Nordkapp" ordfører ønsker seg.  

 

Med vennlig hilsen

Scandic Hotels AS

Knut Sigurd Pettersen
Distriktsdirektør

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS