Pressemelding

Apeland - 09.05.2019

Flere bedrifter har fremragende omdømme – TINE har best

Norske bedrifter får stadig bedre omdømme i befolkningen, og TINE er den bedriften vi liker aller best. Rema 1000 øker mest, og Facebook faller mest i undersøkelsen RepTrak Norge 2019 fra Apeland og Reputation Institute.

Hele 16 bedrifter får en omdømmescore over 80, og har dermed «fremragende omdømme» i den store omdømmemålingen. I fjor nådde 12 så høyt. Etter TINE, som får en score på 88,6, følger Freia, Finn.no, Hurtigruten og IKEA. Mange har holdt seg i toppsjiktet i lang tid, mens OBOS og Norsk Tipping er nykommere.

– Vi ser at de store bedriftene blir bedre til å lytte til omgivelsene og tilpasse sin adferd, slik at de møter samfunnets forventninger. De blir dessuten bedre til å skape gode følelser gjennom god kommunikasjon, sier Ole Christian Apeland, adm. dir. i Apeland, som gjennomfører RepTrak sammen med Reputation Institute.  

RepTrak Norge analyserer omdømmet til 50 store bedrifter, som er valgt ut gjennom en nominasjonsmåling i befolkningen. Det er 16. gang Apeland og Reputation Institute gjennomfører målingen. Datainnsamlingen er gjort fra januar til april.

Facebook er den mest kjente virksomheten. 93 prosent oppgir å kjenne dem godt eller litt. Men nettsamfunnet faller mest i undersøkelsen, hele 6,9 poeng. Facebook ender som nummer tre fra bunnen av listen, etter Ryanair og McDonalds. Rema 1000 øker mest, hele 7,3 poeng, og flytter seg fra middels til godt omdømme.

NSB, som i perioden kunngjorde navneskiftet til Vy, faller 2,1 poeng, men har fortsatt et godt omdømme. VG, som fikk kritikk for Giske-saken, har middels omdømme. Avisen ble sist målt i 2016, og hadde da dårligere omdømme enn nå.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS