Pressemelding

PR-operatørene - 14.01.2021

– Bedrifters behov for mental støtte skyter i været

Auntie Solutions bistår ansattes mentale velvære på jobb, og i 2020 har selskapets omsetning nesten tredoblet seg. – Det overrasker ikke at etterspørselen etter psykiske velvære-tjenester for bedrifter økte drastisk i år, sier leder i HR Norge.

Auntie har hatt en markant økning i etterspørselen etter sine mentale velværetjenester for bedrifter i Norge i år. Even Bolstad leder HR Norge, en faglig organisasjon med fokus på personalpolitikk og ledelse, og han er ikke forbauset over at bedriftsansatte trenger mer bistand.

– Mulighet for hjemmekontor har svært mye godt i seg, men kommer også med skyggesider. Ikke minst for ansattes mentale velvære. Noen sliter mer enn andre. De fleste savner det sosiale, og mange opplever å få mindre støtte, samtidig som det er vanskeligere for lederne og kollegene dine å legge merke til om du sliter, sier Bolstad.

Han viser til undersøkelser utført av HR Norge og Kantar, der det kommer fram at ikke alt bare er positivt med mye hjemmekontor.

– Jeg er bekymret for arbeidstakeres psykiske helse på hjemmekontor, spesielt nå når vi er i en mørkere tid med mindre mulighet for dagslys og sosiale aktiviteter etter arbeidstid. Ikke minst ser vi at unge, single og de som allerede har lette psykiske utfordringer sliter når de ikke har en arbeidsplass der de kan møte gode kolleger å gå til, sier Bolstad.

Stort behov for hjelp hos norske selskaper

Det finske oppstartsselskapet Auntie har nylig begynt å tilby sine digitale mentale velværetjenester i Norge, og interessen har vært stor blant bedriftene her til lands.

–  En rekke norske selskaper har allerede vist interesse og er i gang med å jobbe med oss, inkludert Finn.no og reMarkable. Vi jobber for å hjelpe norske bedrifter med mentalt velvære på jobb, spesielt i disse vanskelige tider, sier Johanna Varje, norgessjef og leder for vekst i Auntie.

Oppstartsselskapets omsetning økte fra 4,5 millioner kroner i 2019 til en estimert omsetning på 13,8 millioner innen slutten av 2020. Målet er å bli markedsleder innen forebygging av utbrenthet i Norge innen 2022.

Det norske teknologiselskapet reMarkable er blant de som har lagt merke til de negative konsekvensene det har for ansatte å jobbe hjemmefra i lange perioder, som er bakgrunnen for at de begynte å jobbe med Auntie.

– Det å være fysisk adskilt gjør det mye vanskeligere å legge merke til de som sliter. Når vi kun ser hverandre gjennom avtalte videomøter, går vi glipp av den ikke-verbale kommunikasjonen som vi hadde da vi var sammen på kontoret, sier Victoria Rosland, HR-rådgiver i reMarkable, og legger til:

– Støtte for mentalt velvære er relevant for alle.

Øker produktivitet med 20 prosent

Ifølge Varje i Auntie har investeringer i ansattes mentale velvære dokumentert effekt på produktivitet og engasjement.

– Ansatte i selskaper vi har jobbet med er gjennomsnittlig 14 prosent lykkeligere, 20 prosent mer produktive og 37 prosent mindre stresset. Lykkelige ansatte er rett og slett mer effektive, mindre syke og blir værende lengre i jobbene sine. Vi håndterer utfordringer knyttet til mentalt velvære før de blir større problemer. Hvis du ikke gjør det, kan det føre til utbrenthet, lav motivasjon og langt sykefravær, forklarer Varje og avslutter:

– Det er ikke uten grunn at Finland gang på gang blir kåret til verdens lykkeligste land av FNs «World Happiness Report».

---

Aunties beste tips for mentalt velvære på hjemmekontoret:

1.  Forbered arbeidsdagen. Tenk gjennom hvilke arbeidsoppgaver du skal gjøre og sett deg konkrete mål. Husk å ha alle nødvendige verktøy klare.

2.  Sørg for å ha et fredelig arbeidsmiljø som motiverer deg og som lar deg konsentrere deg. Minn familiemedlemmene dine eller romkameratene dine på at du er på jobb.

3.   Lær deg gode videomøte-rutiner, og krev det samme fra andre. Det vil si, skru av lyden på mikrofonen din om nødvendig, vent på tur og på forsinkelser i lyden, vær tilstede i samtalen og ikke les e-post samtidig.

4.  Vær proaktiv og hold tett kontakt med teamet og lederen din. Hold dem oppdaterte på hva du jobber med, og om du sitter fast med noe. Og – husk å organisere virtuelle kaffepauser.

5.  Ta pauser gjennom dagen og husk å bevege på deg eller å tilbringe noen minutter ute. Hvis du har lett for å glemme dette, kan du skru på alarm på mobilen som kan minne deg på det hver time.

6.  Når du jobber hjemmefra, kan arbeids- og fritidsområdene lett blandes. Husk å legge fra deg datamaskinen og annet arbeidsrelatert utstyr når arbeidsdagen er over, og å tilbringe kvelden med noe annet.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS