Pressemelding

Marith Bakkevoll Hovedtillitsvalgt Fagforbundet Nordkapp - 12.12.2007

Anbudsutsettelse av Renholdstjenesten i Kommunen.

Til kommunestyrerepresentantene i Nordkapp og deres stedfortredere.


Ang. Anbudsutsettelse av Renholdstjenesten i Kommunen.

Renholdstjenesten i kommunen er av Rådmannen foreslått satt ut på anbud, og et enstemmig Formannskapet har innstilt på dette.
I den forbindelse ønsker undertegnede å komme med noen innspill om saken.

Min agenda er i første rekke de ansattes lønns- og ikke minst arbeidsvilkår.

Vi har pr d. d 25 ansatte fordelt på 16.8 årsverk. Av de 25 ansatte utfører 6 personer renhold på 2 eller flere bygg.

Kommunens renholdere har gjennom mange år vært utsatt for kutt og ”trusler om anbudsutsettelse”

I prosessen som har vært i høst i forbindelse med budsjettarbeidet synes det ikke å ha vært lagt vekt på det faktum at det i løpet av september og oktober i år faktisk er tatt ned i overkant av 12 % av bemanningen på renhold, dvs. ca 2.2 årsverk.
Det ble også fra 2005 til 2006 gjennomført betydelige rasjonaliseringstiltak.
Det betyr i praksis at det overfor renholderne allerede har vært gjennomført flere effektiviseringsprosess.
Hvorfor blir ikke dette lagt vekt på siden man nå går for ytterligere kutt i denne tjenesten.

Slik innstilingen fra Formannskapet foreligger betyr det at om en privat anbyder mener å kunne gjøre dette noen kroner billigere en om tjenesten videreføres i kommunal regi så vil de ansatte bli overført til en ny arbeidsgiver.

Da blir mitt spørsmål: Hva tenker kommunens politikere om denne yrkesgruppen og om den tjenesten de utfører med vedlikehold av kommunale bygg.
Hvor mye forventes det at de skal være i stand til å yte av arbeidsinnsats.

Min klare oppfatning i kontakt med ulike renholdere er at det ikke er mer å hente i forhold til effektivisering og eventuelle kutt i årsverk og økonomiske rammer.
Det er også et faktum at denne yrkesgruppen har en svært høy gjennomsnittsalder, av i alt 25 ansatte er 20 over 50 år og 4 over 60.
Hva ønsker vi for våre eldre arbeidstakere?

Min påstand er også den at arbeidsvilkårene i private renholdsfirmaer ikke er kjent for å være gode.
Forutsetningen for å gjøre en god jobb er ifølge mine opplysninger slett ikke særlig gode.

Så til noen momenter rundt en eventuell anbudsrunde.

Hvorfor tror man at et privat firma skal kunne gjøre denne jobben billigere enn om de samme ansatte er i kommunal tjeneste, de vil være bundet av de samme renholdsplanene som i dag.
Tenker man at de samme ansatte plutselig vil få større arbeidskapasitet, eller er det det at private firmaer mange ganger ikke har Tariffavtale for sine ansatte.

Hva med alle de ekstraordinære oppgavene som ikke er forutsigbare og derfor ikke står på dagens renholdsplaner.
Som eksempel på dette kan nevnes smittevask på helsesenteret og behov for ekstravask ved ”utgrising” på skolen.

Disse oppgavene gjøres i dag for det meste innenfor den rammen som kommunalt ansatte renholdere har. Men alle disse oppgave vil ved en anbudsutsettelse komme som ekstraregninger.
Dette vil være litt av en risiko å ta når agendaen er å spare penger.

Om det i verste fall skulle ende opp med en Virksomhetsoverdragelse ber jeg om at det legges følgende krav til videre prosess.
•At det kreves at anbudsgiver følger tariffavtale for denne typen virksomhet.
•At de ansatte er garantert å få opprettholde sin stillingsprosent etter overdragelse
•At de ansatte får med seg den kommunale ansiennitet


Med vennlig hilsen


Marith Bakkevoll Hovedtillitsvalgt Fagforbundet Nordkapp
Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS