Ber båtfolket løfte blikket
Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet ber sjøfarende være mer oppmerksomme den nye holdningskampanjen «Løft Blikket».

Ber båtfolket løfte blikket

Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet samarbeider om kampanjen «Løft Blikket» som pågår.
Riks
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 01.06.2019 21:45

Onsdag startet holdningskampanjen «Det som er dumt i bil, kan også være dumt i båt. - Løft blikket.»

Kampanjen skal bidra til å øke bevisstheten om viktigheten av å bli mer oppmerksomme når vi fører fritidsbåt.

Bak kampanjen står Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet. Alle aktørene er enige om at det er viktig å styrke samhandlingen og arbeidet for å redusere ulykkestallene på og ved vann.

De tre aktørene som samarbeider om holdningskampanjen, påpeker at det også pågår et arbeid med en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker.

Tall fra Sjøfartsdirektoratet, viser at 23 personer omkom ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann i 2018.  Selv om tallet er det laveste som er registrert siden 2001, mener aktørene bak kampanjen at innsatsen bør forsterkes og at alle kan bidra.

--Budskapet i kampanjen blir forhåpentligvis en øyeåpner som skaper oppmerksomhet. Men, og det er viktig å understreke, kampanjen er ett av flere tiltak for å redusere ulykkestallene. En positiv endring skjer først når alle førere av fritidsfartøy blir enda flinkere til å ta mer bevisste valg om egen og andres sikkerhet, og når vi får enda flere til å ta innover seg viktigheten av å kunne reglene om fart og sikker ferdsel på sjøen, sier kystdirektør Einar Vik Arset i en pressemelding. 






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS