1,7 millioner brukte Snelandia-busser
Bruken av buss i Finnmark fortsetter å øke. (Illustrasjonsfoto)

1,7 millioner brukte Snelandia-busser

Hovedutvalgslederen fornøyd med bruken av «Snelandia».
Samferdsel
Raymond Elde
Publisert : 19.03.2019 23:30

Antallet betalte kollektivreiser i Finnmark fortsetter å øke, og i 2018 ble det gjennomført to millioner enkeltreiser. Antall reisende som betaler billett selv er økt med rundt fire prosent, mens antallet elevreiser viser en svak nedgang.

--Ruteendringene som ble iverksatt 2016 har «satt seg», og rutene ser ut til å ha inntatt stabil drift. Dette er svært hyggelig å observere, forteller Geir Ove Bakken, hovedutvalgsleder i Finnmark fylkeskommune, i en pressemelding.

Positiv utvikling

Fylkeskommunens varemerke «Snelandia» utgjøres av ca. 15 ulike operatører, og i 2018 kunne disse rapportere gode trafikktall til sin oppdragsgiver.

--Etter en større omlegging av rutenettet, som i 2016, vil en normalt se rask vekst hvorpå trafikktallene flater ut, kanskje også med en liten nedgang. På sjøsida ser en klart en slik trend, mens landsida faktisk fortsetter veksten, sier Bakken.

En faktor i dette kan være at sjøsiden er relativt oversiktlig med definerte rutestrekninger, mens det på landsiden er gitt et så mye større rutenett som reisende bruker tid på å finne ut av.

--Utviklinga er veldig positivt, sier hovedutvalgslederen, som også er opptatt av at tilbudet ikke nå stagnerer, men at en fortsetter med utvikling og evaluering av driften, sier Bakken.

Enklere billetter

-Forenkling av billettproduktene, og at flere og flere strekninger er tilgjengelig via mobil-billettering anses som en av hovedårsakene til at flere velger kollektivt, samt at det selvfølgelig vil være påvirkning av lokale værforhold, spesielt for hurtigbåt- og fergestrekninger, forklarer hovedutvalgslederen.

Buss

Bruken av buss i Finnmark fortsetter å øke, og antall solgte billetter viser en oppgang på 4,9 prosent til hele 803.692 betalende passasjerer i 2019. Teller en også med elevreiser som utgjør i overkant av 940.000 reiser, så er totalt 1.744.287 bussreiser gjennomført i løpet av året. Dette utgjør en liten nedgang fra året grunnet færre skyssberettigede elever. Ser en tallene i sammenheng med vedtatte innsparinger viser tallene i realiteten en enda mer positiv trend. Det totale rutetilbudet er redusert gjennom effektiviseringstiltak og kutt i ikke-lønnsomme ruter, uten at dette kan ses å ha påvirket økninga i passasjerreiser. I et miljømessig perspektiv betyr dette at vi frakter flere passasjerer pr. avgang, samtidig som produksjonen er redusert med 4,5 prosent (leverte setekilometer).

Bybuss, langruter og Varangerekspressen øker

Bybussene og langrutene har sett en tilsvarende positiv utvikling med økninger i passasjertall sammenlignet med foregående år, noe som virkelig viser at reisende vil benytte offentlig transport dersom tilbudet er godt nok.

--Normalt er det bybussene som stikker av med flest passasjerer, men jeg synes også det er grunn til å trekke fram Varangerekspressen mellom Vardø – Vadsø – Nesseby – Tana – Kirkenes, som i fjor hadde nesten 40 000 reisende, og har flerdoblet passasjerantallet på to-tre år. Nå må Snelandia sette inn dubleringsbuss på enkelte avganger, noe som koster, men hovedutvalgslederen understreker at dette er et hyggelig luksusproblem, sier Bakken.

Som før er det byrutene i Kirkenes, Hammerfest og Alta som har flest reisende, og utviklinga i byene er god.

-De tallene som vi nå får frem viser en flott trend - vi har lykkes med å etablere en solid stamme i vårt kollektivtilbud som vi skal bygge videre på, sier Geir Ove Bakken.

Flexx

Bestillingsrutene i fylket er etablert som et jevnt godt benyttet tilbud til tross for en liten nedgang i betalende reisende sammenlignet med 2017. Her vil en likevel hatt en oppgang fra 2017 på 4,5 prosent til totalt 28.684 reisende om en også inkluderer elevreiser. Bakken mener at dette viser hvor viktig det er å etablere lokalt tilpassede rutetilbud i fylket.

Hurtigbåt

Antall reisende med hurtigbåt i fylket i 2018 var nærmest stabilt i 2018, i forhold til året før. Totalt 83 080 passasjerer, som er en nedgang på ca. 850 passasjerer fra året før. Snelandia hadde i 2017 merproduksjon som følge av raset i Østre Altafjord, som gjorde at antallet reisende med AltafjordXpressen var høyere da enn normalt.

--Det er nok den trafikkendringa som er mest synlig i 2018, forteller Bakken, som sier at øvrige ruteområder stort sett har stabile trafikktall å vise til.

Ferge

Hovedutvalgslederen konstaterer at fergetrafikken i fylket er stabil. Tallene viser her en nedgang på ca. 1,4 prosent samlet sett, mens det er noen svingninger i de enkelte samband.

--Jeg vil spesielt trekke fram ferga til Årøya, som har hatt en pen økning i trafikken. Det desidert største sambandet i fylket er Øksfjord – Hasvik, og det sambandet viser stabile tall i forhold til året før, selv om vi ser at antall tungtrafikkenheter er i ferd med å gå ned, sier Geir Ove Bakken.

Det er ventet at dette kan ta seg noe opp igjen i 2019, som følge av økt byggeaktivitet i Hasvik, blant annet i forbindelse med etablering av ny vindmøllepark.

--Alt i alt et godt år på sjø og land, konkluderer hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken.






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS