Millioner av meldinger sendt, men Snapchat «kuppet» nyttårsaften
En stor del av befolkningen sendte nyttårshilsen via Snapchat. (Foto: Martin Fjellanger/Telenor)

Millioner av meldinger sendt, men Snapchat «kuppet» nyttårsaften

Snapchat mest populært på nyttårsaften, ifølge Telenor.
Riks
Raymond Elde
Publisert : 02.01.2019 19:30

År etter år sender nordmenn millioner av tekstmeldinger på nyttårsaften. I år overgikk Snapchat den gode gamle SMS-tjenesten.

Tradisjonen tro sendte nordmenn landet rundt lykkeønskninger på nyttårsaften. I fjor økte Snapchat-bruken ved midnatt med 430 prosent, mens i år økte bruken med hele 618 prosent. Det er over sju ganger så mye sammenlignet med en vanlig dag, viser tall fra Telenors mobilnett.

--Bruken av Snapchat øker stadig, og vi forventet oss at også i år ville tjenesten dominere trafikkbildet på nyttårsaften. Snapchat er spesielt egnet til å sende venner og familie lykkeønskninger, så det er helt naturlig at det var nettopp denne tjenesten som toppet bruken på nyttårsaften, sier Bjørn Ivar Moen, fungerende administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding.

Sosiale medier troner øverst
Sammenlignet med fjorårets nyttårsaften var datatrafikken i mobilnettet ved midnatt i år 30 prosent høyere. Trafikken fikk et betydelig hopp i timene ved midnatt nyttårsaften.

--Trafikken kulminerte ved midnatt og nyttårsaften domineres av høy bruk av sosiale medier, hvor Snapchat troner øverst. Flere og flere tar i bruk sosiale medier, både eldre og yngre. Mange viser sin varme og kjærlighet med bilder og videoklipp og da er naturligvis sosiale medier det best egnede mediet, forteller dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

Trafikktoppen ved midnatt nyttårsaften i utvalgte sosiale medier:

Snapchat: + 618 prosent

Facebook: + 48 prosent

Instagram: + 70 prosent






Annonse:
Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS