Nye brøytekontrakter i Finnmark
Svend Ingvard Hoel Larsen, leder i Maskinentreprenørens Forbud Finnmark.

Nye brøytekontrakter i Finnmark

Mener dagens vintervedlikehold har blitt slanket til et minimum.
Samferdsel
Raymond Elde
Publisert : 15.04.2018 15:45
Sist oppdatert : 17.04.2018 11:59

Maskinentreprenørens Forbund mener syklustider på brøytekontrakter ikke kan brukes. 

--Tre og en halv time hver gang en brøytebil skal være på ei strekning går ikke i Finnmark. Da er vegen åpen når brøytebilen passerer og stengt i tre og en halv time til brøytebilen kommer neste gang. Det sier Svend Ingvard Hoel Larssen, leder av Maskinentreprenørens Forbund Finnmark, til Radio Nordkapp. 

--Dagens vintervedlikehold har blitt slanket til et minimum. Staten vegvesen må inn å kjøre mer byggherrebestyrte kontrakter for å få opp kvaliteten. Jeg sitter selv i en slik kontrakt. Med mer midler ville kvaliteten vært bedre. Det er han som sitter i brøytebilen som får det ubehagelige møtet med publikum, og publikum skylder på at entreprenøren har gitt for lav pris. Problemet er mye mer sammensatt. Det er vegvesenet som legger rammene og vi priser etter det. Så lenge kontraktene oppfylles har entreprenøren gjort det Statens vegvesen krever, sier Hoel Larsen.

--Jeg ser hva som skjer når vi får en gammeldags vinter. Da blir lokalsamfunn isolert i én uke. Det rammer næringslivet som taper store penger, sier Hoel Larsen.






Annonse:
Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS