Kraftig vekst i netthandelen: Black Friday gir pakkerekord
Fredag 24. november er det klart for årets Black Friday. Stadig mer blir handlet på nettet og bidra til en rekordomsetning for PostNord pakkeleveranser. Stadig flere av nordmenns netthandelskroner havner i utlandet.
--For PostNord gir dette pakkerekord. For Black Friday har vi en prognose på 40 prosent vekst fra i fjor. Mange butikker har utvidet fredagen til såkalt «Black Week» og vi venter samme vekst på ukesnivå. Så langt i år er veksten for pakker som er kjøpt på nettet og levert ut i butikk på 34 prosent, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen.
Flesteparten av disse varene handles i norske nettbutikker. PostNords månedlige måling av netthandelsmarkedet viser at 78 prosent av nordmenn har handlet i norske nettbutikker, og 35 prosent har handlet i utenlandske. Dette er i ferd med å jevne seg mer ut, sier Hagen.
1,2 millioner nordmenn ventes å handle for 2350 kr hver, ifølge undersøkelser gjort av Nordea og Opinion.
PostNords målinger viser at vi i første halvår i år handlet mest fra Kina (33 prosent), foran Storbritannia (27 prosent) og USA (24 prosent).
--Gigantiske aktører som Alibaba, JD.com og Wish driver frem hele den kinesiske utviklingen. Fra å ha vært et land for små elektroniske dingser og klær, er produktmiksen nå utvidet med alt fra skjønnhetsprodukter til husgeråd og biltilbehør. Det sier Ole A. Hagen.
Totalt kjøpte nordmenn varer på nettet for 20,4 milliarder kroner i første halvår 2017. Samlet for Norden var beløpet 89,9 milliarder kroner.
(Pressemelding fra PostNord)