Skal være slutt på dyre kundeservicenumre
Nå skal forbrukerne slippe å ringe til dyre spesialnumre for å kontakte kundeservice.
Næringsdrivende måtte slutte med kostbare kundeservicenumre den 15. oktober. Forbrukerminister Solveig Horne oppfordrer folk om å tipse Forbrukerombudet hvis det er bedrifter som ikke følger markedsføringsloven.
Mange virksomheter bruker tre- og femsifrede numre eller andre spesialnumre, som 815- eller 810-numre til sin kundeservice. Ringer du disse numrene, må du i mange tilfeller betale langt mer i minuttpris enn hvis du ringer et helt vanlig telefonnummer.
Markedsføringsloven forbyr næringsdrivende å henvise privatkundene sine til kostbare spesialnummer når de skal kontakte kundeservice. Tidligere i år fastslo også EU-domstolen at næringsdrivende ikke kan be kundene bruke kostbare spesialnumre når de ringer kundeservice.
Taksten skal være den samme som når en ringer et vanlig mobil- eller fasttelefonnummer. Næringsdrivende har hadde frist til 15. oktober på å rette seg etter markedsføringsloven og avgjørelsen til EU-domstolen.
--Jeg forventer at alle bedrifter nå slutter med å kun tilby dyre spesialnummer for å ringe deres kundeservice. Forbrukerombudet vil gjennomføre en tilsynsaksjon for å kontrollere at næringsdrivende følger påbudet. De som ikke gjør det risikerer bot. Jeg vil også oppfordre folk til å tipse Forbrukerombudet hvis det er bedrifter som ikke følger loven, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP) i en pressemelding.