Skal være slutt på dyre kundeservicenumre
Forbrukerminister Solveig Horne oppfordrer folket å tipse Forbrukerombudet om det er bedrifter som bryter markedsføringsloven. (Illustrasjonsfoto)

Skal være slutt på dyre kundeservicenumre

Bedriftene hadde frist til 15. oktober for å følge markedsføringsloven.
Riks
Raymond Elde
Publisert : 15.10.2017 21:45

Nå skal forbrukerne slippe å ringe til dyre spesialnumre for å kontakte kundeservice.

Næringsdrivende måtte slutte med kostbare kundeservicenumre den 15. oktober. Forbrukerminister Solveig Horne oppfordrer folk om å tipse Forbrukerombudet hvis det er bedrifter som ikke følger markedsføringsloven.

Mange virksomheter bruker tre- og femsifrede numre eller andre spesialnumre, som 815- eller 810-numre til sin kundeservice. Ringer du disse numrene, må du i mange tilfeller betale langt mer i minuttpris enn hvis du ringer et helt vanlig telefonnummer.

Markedsføringsloven forbyr næringsdrivende å henvise privatkundene sine til kostbare spesialnummer når de skal kontakte kundeservice. Tidligere i år fastslo også EU-domstolen at næringsdrivende ikke kan be kundene bruke kostbare spesialnumre når de ringer kundeservice.

Taksten skal være den samme som når en ringer et vanlig mobil- eller fasttelefonnummer. Næringsdrivende har hadde frist til 15. oktober på å rette seg etter markedsføringsloven og avgjørelsen til EU-domstolen.

--Jeg forventer at alle bedrifter nå slutter med å kun tilby dyre spesialnummer for å ringe deres kundeservice. Forbrukerombudet vil gjennomføre en tilsynsaksjon for å kontrollere at næringsdrivende følger påbudet. De som ikke gjør det risikerer bot. Jeg vil også oppfordre folk til å tipse Forbrukerombudet hvis det er bedrifter som ikke følger loven, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP) i en pressemelding. 






Annonse:
Frivillig Lytteravgift
Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS