Hurtigruta kan bli: 4-4-3
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) kan tenke seg å dele hurtigrute-anbudet opp i tre pakker.
--Det har vært en diskusjon om hvorvidt vi skal ha et stort anbud for 11 skip slik som i dag, eller vi skal dele anbudet opp i pakker på for eksempel 4-4-3. Det vil uansett være gjennomgående skip, sier Solvik-Olsen til Nord24.no.
Dagens anbud er på elleve skip og førte til at Hurtigruten ASA var den eneste rederi som leverte anbud for ti år siden. For å øke konkurransen så kan det bli aktuelt å dele opp anbudet.
Folk kan senke skuldrene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og fortsetter med at det meste for kystruten blir som før både i forhold til antall skip, frekvens, havner, daglig anløp og krav til lønns- og arbeidsforhold om bord.
Men målet hans er å sende ut et anbud med kriterier som skal invitere til konkurranse.
--Vi ønsker å sikre at vi ikke sender ut et anbud som fører til en kontrakt som ender i rettsak med ESA, sier samferdselsminister Solvik-Olsen.
Hurtigruten ASA har gitt signal om at hvis anbudskravene blir for strenge så kan det bli aktuelt for dem å ikke legge inn anbud.