Fiktive personer skal lokke flere til Nord-Norge
Trenings-Terje og Yoga-Janne er to av de fiktive personene reiselivsnæringen i Salten har utviklet for å skreddersy opplevelser til kundene.
Yoga-Janne er en såkalt «personas», som er i ferd med å bli et vanlig virkemiddel for reiselivsnæringen her i landet. Studentene Kamila Jørstad og Charlotte Edvardsen ved Nord universitet har skrevet bacheloroppgave om bruken av dette virkemiddelet i reiselivsnæringen i Salten.
--Personas er en type personkarakteristikk av drømmekunden til bedriften, forteller Edvardsen til Forskning.no.
--Vi forestiller oss hele kundereisen når vi bruker personas. Fra før opplevelsen blir kjøpt, under og etter opplevelsen. Behovet er kjernen og en personas kartlegges i detalj slik at man sørger for større treffsikkerhet i jakten på kunder, sier Kamila Jørstad og Charlotte Edvardsen.
Begrepet personas kommer fra IT-industrien, som var tidlig ute med å ta i bruk fiktive kunder for å utvikle skreddersydde dataprogrammer. Metoden har spredt seg til andre bransjer – og nå altså til reiselivsnæringen.