Fiktive personer skal lokke flere til Nord-Norge
Nordkapp-platået august 2017. (Arkivfoto)

Fiktive personer skal lokke flere til Nord-Norge

Ønsker større treffsikkerhet i jakten på kunder i reiselivsnæringen.
Næring
Raymond Elde
Publisert : 14.08.2017 23:30

Trenings-Terje og Yoga-Janne er to av de fiktive personene reiselivsnæringen i Salten har utviklet for å skreddersy opplevelser til kundene.

Yoga-Janne er en såkalt «personas», som er i ferd med å bli et vanlig virkemiddel for reiselivsnæringen her i landet. Studentene Kamila Jørstad og Charlotte Edvardsen ved Nord universitet har skrevet bacheloroppgave om bruken av dette virkemiddelet i reiselivsnæringen i Salten. 

--Personas er en type personkarakteristikk av drømmekunden til bedriften, forteller Edvardsen til Forskning.no

--Vi forestiller oss hele kundereisen når vi bruker personas. Fra før opplevelsen blir kjøpt, under og etter opplevelsen. Behovet er kjernen og en personas kartlegges i detalj slik at man sørger for større treffsikkerhet i jakten på kunder, sier Kamila Jørstad og Charlotte Edvardsen. 

Begrepet personas kommer fra IT-industrien, som var tidlig ute med å ta i bruk fiktive kunder for å utvikle skreddersydde dataprogrammer. Metoden har spredt seg til andre bransjer – og nå altså til reiselivsnæringen.






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS