Nordlendinger mener de er i miljøeliten
Grønt Punkt mottok reklameprisen Sølvfisken på tirsdag denne uken. På bildet f.v. konsulent Marius Wold (Alexander Reklamebyrå), adm. dir. Jaana Røine (Grønt Punkt Norge AS), Jeppe Alexander Gillesen Skageng (TV2), Kari-Lill Ljøstad (Grønt Punkt Norge AS), kreativ leder Ying Hau (Alexander Reklamebyrå) og account director Cecilie Skjøren (MediaCom). ( Foto: Arve Martinsen)

Nordlendinger mener de er i miljøeliten

Det er typisk norsk å tro at du er mer miljøbevisst enn naboen, viser en ny undersøkelse.
Riks
Raymond Elde
Publisert : 03.12.2016 21:45

Folk fra Nord-Norge er blant dem med den aller høyeste grønne selvtilliten.

To av fem personer i Nord-Norge mener selv at de er mer opptatt av miljø og klima enn en tenkt gjennomsnittsnordmann. Bare én av ti mener de ligger under snittet. Det viser en ny befolkningsundersøkelse gjennomført av YouGov for Grønt Punkt.

Nasjonalt tror i underkant av to av fem at de er grønnere enn snittet, mens om lag én av sju svarer at de er under gjennomsnittet.

– Viser bredt miljøengasjement

– Tallene viser at mange nordlendinger er engasjerte i miljøet vårt, og det skal vi glede oss over. Så får vi bare konstatere at uforholdsmessig mange tror at de over snittet miljøopptatte. Dersom det fører til at folk tar flere grønne valg i hverdagen, som å kildesortere, så er det definitivt verdt det, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

I undersøkelsen svarer litt under halvparten av nordlendingene at de tror de ligger omtrent på snittet i miljø- og klimabevissthet.

Den grønne selvtroen gjør seg gjeldende i alle aldersgrupper og samfunnslag, og den kjenner heller ingen geografiske grenser. Imidlertid er det noen grupper av befolkningen nasjonalt sett som utmerker seg med spesielt høy grønn selvtillit, deriblant småbarnsfamilier, uetablerte voksne samt høyskole- og universitetsutdannede.

Reklamepris til sarkastisk miljøkampanje

Nettopp dette med å tenke grønt i hverdagen er hovedtema for «Ta deg sammen», en omfattende reklamekampanje med komikeren Atle Antonsen i spissen. På tirsdag denne uken kunne Jaana Røine og resten av Grønt Punkt motta Sølvfisken av TV2 for holdningskampanjen, noe som også betyr at Grønt Punkt har kvalifisert seg til å slåss om den ettertraktede Gullfisken 2016. Denne reklameprisen deles ut tidlig på nyåret.

--Vi har lagt ned mye arbeid i holdningskampanjen vår, der vi harselerer med de vanligste unnskyldningene folk har for å ikke kildesortere. Derfor er det utrolig morsomt å få Sølvfisken og samtidig bli nominert til Gullfisken. Dette opplever vi som en bekreftelse på at vi har klart å kommunisere et viktig budskap på en virkningsfull og underholdende måte, sier Røine.

(Pressenytt)






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS