Hurtigruten oppgraderer skipene
Hurtigruten skal oppgradere skipene på kystruten slik at det blir redusert CO2-utslippe. (Illustrasjonsfoto)

Hurtigruten oppgraderer skipene

Målsettingen til Hurtigruten er å seile utslippsfritt i hele verden, ifølge Daniel Skjeldam, konsernsjef   i Hurtigruten Group.
Samferdsel
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 12.05.2021 20:00

Hurtigruten Norge oppgraderer alle skipene i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, og kutter CO2-utslippene med minst 25 prosent.

Samtidig blir NOx-utslippene redusert med 80 prosent. Den betydelige oppgraderingen inkluderer blant annet hybriddrift med store batteripakker, langt mer effektive motorer og en storstilt satsing på biodrivstoff.

--Vi starter nå den største oppgraderingen i Hurtigruten-konsernets historie. Vi kombinerer de beste tekniske løsningene som er tilgjengelige for våre skip og kutter CO2-utslippene langs norskekysten med minst en fjerdedel, samtidig som at vi kan seile sikkert. Og kanskje enda viktigere: Vi legger grunnlaget for å ta i bruk nye og enda mer effektive miljøløsninger i takt med at de utvikles, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge, i en pressemelding. 

Hurtigruten Norge har inngått avtale med Kongsberg Maritime for tre av kystruteskipene, som skal bygges om til hybridskip med nye lavutslippsmotorer og store batteripakker. Myklebust verft på Sunnmøre har fått oppdraget for ombyggingen av det første skipet med mulighet for å få også de to neste.

Som resten av Hurtigruten-konsernets satsing på teknologi og skip de siste årene, skjer oppgraderingen av skipene i ruten mellom Bergen og Kirkenes på norske verft med hovedsakelig norsk teknologi.

Nye steg mot nullutslipp
Oppgraderingen av skipene i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes er en del av Hurtigruten Groups storstilte satsing på grønn teknologi, som tidligere har blitt beregnet til investeringer på rundt sju milliarder kroner på tvers av selskapene i konsernet over en periode på åtte år fra 2018.

Hurtigruten Expeditions har lansert verdens første hybriddrevne cruiseskip, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. På samme sted som de to revolusjonerende ekspedisjonscruiseskipene ble bygget, Kleven verft i Ulsteinvik, oppgraderes nå MS Finnmarken til det hybriddrevne ekspedisjonscruiseskipet MS Otto Sverdrup, med batteripakker og avansert miljøteknologi.

--Målet vårt er å seile helt utslippsfritt over hele verden. Det skal vi få til, og vi kommer ett skritt nærmere hver dag. Men vi kan ikke sitte stille og vente til all teknologien er på plass. Vi skal jobbe sammen med industrien for å flytte grenser og finne de beste løsningene allerede i dag, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten Group.

Deler av miljøoppgraderingen har blitt forsinket av koronapandemien. Derfor skal ombyggingene skje trinnvis fram til 2023, slik at dette får minst mulig konsekvenser for gods- og passasjertrafikken langs norskekysten.

MS Vesterålen er allerede ferdig oppgradert med nye motorer, SCR-renseanlegg, landstrømtilkobling og annen miljøteknologi.






Annonse:
https://www.nordkapp.kommune.no/
Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS